Uusi Kipinä (OPS 2016) – Otava Oppimisen palvelut

Uusi Kipinä (OPS 2016)

Uusi Kipinä on uudistettu opettajia kuunnellen ja oppilaita ajatellen.

Uusi Kipinä on helposti hallittava kokonaisuus, joka varmistaa äidinkielen perustaidot jokaiselle oppilaalle. Uusi Kipinä on opettajan tukena oppituntien suunnittelussa, pitämisessä ja arvioinnissa. Oppilaalle Uusi Kipinä tuo oman kokoista oppimista: riittävästi perustehtäviä, kertausta, luovuutta ja haasteita. Ja kaiken voi halutessaan valita myös digitaalisena!

  • Äidinkielen osa-alueet ovat selkeästi näkyvissä.
  • Opetustekstit on hiottu ja perustehtäviä on riittävästi.
  • Luovat tehtävät ja paritehtävät tuovat lisähaastetta.
  • Mediataidot on nostettu esiin tuomalla mukaan tutustumista eri medioihin.
  • Oppikirjan erillinen ilmaisutaidon osuus on oivallinen lisä vuorovaikutustaitojen harjoittelemiseen.
  • Tehtäväkirja etenee oppikirjan mukaisesti.
  • Helppokäyttöiset digitehtävät tukevat monenlaisia oppijoita ja tarjoavat tarvittaessa lisähaastetta oppilaalle.

Tutustu käyttäjäetuihin
Katso hinnat

Kipinä-sarjan edellisen version löydät täältä >

Uusi Kipinä (OPS 2016)

Sarjan periaatteet

  • Erilaisten tekstien ja kuvien monipuolinen tutkiminen, muokkaaminen, arvioiminen, vertaileminen ja tuottaminen harjoituttaa monilukutaitoa. Tekstien kuunteleminen ja videoiden katseleminen on mahdollista digikirjassa ja digiopetusaineistossa.
  • Tuoreita tekstikatkelmia luetaan ja käsitellään sekä yksin että yhdessä. Osa teksteistä käsittelee myös muiden oppiaineiden aiheita, jolloin integrointi on helppoa.
  • Mediataidot kehittyvät oppilaan ikätason mukaisesti.
  • Laajemmat kirjoitustyöt, toiminnalliset peliaukeamat, projektit ja ongelmanratkaisutehtävät vahvistavat ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja. Oman työn suunnittelua, arviointia ja palautteen antamista ja vastaanottamista harjoitellaan aina ikätasolle sopivalla tavalla.
  • Monipuolisten pari- ja ryhmätehtävien avulla harjoitellaan yhdessä toimimista ja yhteistyötä.
  • Kipinän avulla oppilaasta tulee aktiivinen, osallistuva, ympäristöön myönteisesti vaikuttava ja rohkeasti itseään ilmaiseva oppija.

Oppilaan materiaalit

Uusi Kipinä 3

Uuden Kipinän selkeä rakenne ja rauhallinen ulkoasu tuovat luontevan mahdollisuuden eriyttämiseen. Opetusteksti on ikätason mukaista ja opetettava asia havainnollistetaan esimerkein. Tehtävät erottuvat selkeästi ja ne alkavat aina perustasosta. Jokaisessa jaksossa on pelillisiä ohjatun kirjoittamisen tehtäviä.

Katso näytesivut tästä.

 

Ilmestynyt tammikuussa 2018

Lue lisää
Kipinä 3 tehtäviä

Uusi Kipinä 3 tehtäviä

Uudessa tehtäväkirjassa on runsaasti perustehtäviä sekä kertaavia tehtäviä. Innostava kuvitus ja selkeä aukeamarakenne tukevat oppimista. Jokainen jakso alkaa tavoitteiden esittelyllä sekä oppilaan omien tavoitteiden määrittelyllä. Jakso päättyy aina itsearviointiin. Tehtäväkirja etenee samassa järjestyksessä kuin oppikirja.

Katso näytesivut tästä. 

Tehtäväkirjasta on saatavilla myös E- ja S2-kirjat, joita voi käyttää luokassa samanaikaisesti perustehtäväkirjan kanssa. Lue erityismateriaaleista lisää täältä. 

Onko käytössäsi edellinen versio Kipinä 3 -oppikirjasta? Voit käyttää uutta tehtäväkirjaa vanhan oppikirjan kanssa, jos otat huomioon sen, että se vaatii opettajalta enemmän työtä.

Uusi tehtäväkirja noudattaa uuden oppikirjan järjestystä, ei vanhan. Vanhassa oppikirjassa lukuja ei ole numeroitu, ja ne ovat eri järjestyksessä kuin uudessa tehtäväkirjassa. Uudessa tehtäväkirjassa on myös uutta sisältöä uuden oppikirjan mukaisesti, esimerkiksi mediajakso. Taulukosta voi tarkistaa, miten uusi tehtäväkirja ja vanha oppikirja vastaavat toisiaan.

Ilmestynyt tammikuussa 2018

Lue lisää

Uusi Kipinä 4

Ilmestyy 2019

Lue lisää

Uusi Kipinä 4 tehtäviä

Ilmestyy 2019

Lue lisää

Uusi Kipinä 5

Ilmestyy 2020

Lue lisää

Uusi Kipinä 5 tehtäviä

Ilmestyy 2020

Lue lisää
Uusi Kipinä 6 oppikirja

Uusi Kipinä 6

Ilmestyy 2021

Lue lisää

Uusi Kipinä 6 tehtäviä

Ilmestyy 2021

Lue lisää

Opettajan materiaalit

Opettajan opas

Helppokäyttöinen opettajan opas sisältää oppituntien suunnittelua ja tuntityöskentelyä tukevaa materiaalia.

Mukana on mm. oppikirjan aukeamat, tehtäväkirjan aukeamat vastauksineen, tuntisuunnitelmaehdotukset, opittavien asioiden käsittelyvinkkejä, kirjavinkkejä, lista kaikista opittavaan aiheeseen liittyvistä materiaaleista sarjan eri osissa, oppikirjan tehtävien vastaukset, luetunymmärtämistehtävät ja kokeet arviointiohjeineen.

Lue lisää

Opettajan liitteet

Näppärä kokonaisuus kopioitavia tehtäviä tunnille ja kotiläksyksi!

Sisältää mm.

  • helppolukuiset versiot oppikirjan jatkokertomuksista
  • eritasoisia kielitiedon tehtäviä
  • luetunymmärtämisen tehtäviä
  • yhdessä tehtäviä tutkimustöitä.
Lue lisää

Ajankohtaista

Erityismateriaalit

Uusi Kipinä -sarja tarjoaa jokaiselle oppilaalle sopivaa harjoitusta ja tukea. Apuna ovat erilliset E- ja S2-tehtäväkirjat.

Tehtäviä E

Uusi Kipinä 3 E -kirja sopii alaspäin eriyttämiseen, ja se noudattaa peruskirjan rakennetta. Sivunumerointi on sama, ja aukeamat ovat selkeät. Tehtävänantoja on helpotettu ja tehtäviä mukautettu. Raikas kuvitus jäsentää aukeamaa.

Katso näyteaukeama tästä.

Lue lisää

Tehtäviä S2

Uusi Kipinä 3 S2 -kirja etenee samassa järjestyksessä perustehtäväkirjan kanssa. Kirja sopii oppilaalle, jolle suomi ei ole äidinkieli. Tehtävät harjoittavat niitä asioita, joissa oppilas tarvitsee tukea ja lisäharjoitusta. Tehtäväkirja kartuttaa oppilaan sanavarastoa ja tutustuttaa uusiin käsitteisiin.

Katso näyteaukeama tästä.

 

Lue lisää

Oppikirjailijat

Sanni Arvaja

Työskentelen luokanopettajana Keski-Suomessa. Opetan päivittäin lähes kaikkia oppiaineita, mutta äidinkieli on kuitenkin se ykkönen!

Oppimateriaalin täytyy innostaa ja kiinnostaa aina uudestaan. Tähän haasteeseen olen tarttunut oppimateriaalin tekijänä erityisesti kuvituksen osalta. Oikean kuvittajan löytäminen uuteen kirjasarjaan oli huippua!

Mielestäni Kipinän kuvitus toimii: se on värikäs, houkutteleva ja satumainen. Juuri sellaista tunnelmaa haluan äidinkielen ja kirjallisuuden tunneillekin. Toivon, että tämän oppimateriaalin parissa myös opettaja löytää uutta kipinää työhönsä.

Lue lisää

Eija Kangasniemi

Olen Keiteleen, Keurusselän ja Kajaanijoen kautta Kallaveden rannalle rantautunut kansankynttilä. Viimeiset kymmenen vuotta olen opettanut äidinkieli- ja kirjallisuuspainotteisessa koulussa.

Töissä minut saa kipinöimään kaikenlainen yhdessä tekeminen. Onnekseni olen saanut työparikseni kollegan, jonka kanssa yhteisopettajuus sujuu saumattomasti, mikä on suunnaton voimavara.

Äidinkielen opettamisessa tärkeintä on innostaa oppilaita kirjojen pariin, rohkaista omaa ilmaisua ja hieman hullutella. Kipinän tekemisessä nautin, kun ajatuksia ja ideoita pinotaan, vaihdetaan, vatkataan ja jossakin vaiheessa ollaan ihan liekeissä!

Lue lisää

Minna Konttinen

Lapsuuteni idolit olivat Peppi, Paula Drew, Viisikon Pauli ja Lotta. Lastenkirjallisuuden vahvat tyttöhahmot ja tarinat veivät mukanaan ja avarsivat maailmankuvaani. Keskustelut kirjoista samanikäisen serkkutytön kanssa toivat tarinoihin uusia ulottuvuuksia. Samanlaisen lukuilon ja -innon haluaisin tartuttaa myös oppilaisiini.

Työskentelen luokanopettajana Helsingin Suomalaisessa Yhteiskoulussa. Opettajan matkani on kulkenut Savon, Kainuun ja Keski-Pohjanmaan kautta Helsinkiin.

Parasta täydennyskoulutusta minulle on ollut oppikirjatyö jo vuodesta 2006. Loistavaa oppikirjaa ei synny ilman monialaista ja pitkäjänteistä yhteistyötä. Nautin yhdessä tekemisestä opettajana huippukollegoiden ja oppikirjatyössä idearikkaiden oppikirjailijoiden kanssa.

Lue lisää

Sini Lairio

Työskentelen luokanopettajana Lohikosken koulussa Jyväskylässä. Oppikirjailijan työ imaisi minut mukaansa ensimmäisen kerran jo 2000-luvun alussa, ja nyt on ollut hauskaa luoda Kipinä-sarjaa.

Opettamisessa parasta on, kun oppilaat innostuvat ja uppoutuvat tarinoiden ja kertomusten maailmaan. Monipuoliset työtavat, joihin kuuluvat toiminnalliset ja yhteisölliset tehtävät sekä sähköinen oppimateriaali, ovat minulle tärkeitä.

Hyvä oppimateriaali kannustaa sekä oppilasta että opettajaa kokeilemaan uutta ja kehittämään itseään. Kipinässä annetaan mahdollisuus harjoitella ja oppia yhdessä toisten kanssa innostavalla tavalla.

Lue lisää

Anu Löyttyniemi

Olen opettanut 25 vuotta eri-ikäisiä lapsia ja nuoria Helsingin kouluissa sekä tulevia luokanopettajia Helsingin yliopistossa.

Mielestäni oppiminen saa olla kivaa, ja siinä pitää olla myös reipas ripaus huumoria! Kun uusi opittava liikuttaa, koskettaa ja sitouttaa mukaan, tapahtuu pysyviä muutoksia ajattelussa. Vaikka maailma ja koulu ovat muuttuneet kovasti, ihminen on pysynyt pohjimmiltaan aika samana. Sama huomatuksi ja kuulluksi tulemisen tarve meillä ihmisillä on edelleen. Ja halu oppia uutta ja onnistua.

Minusta on mukavaa olla oppikirjailija. Voin omalta osaltani yrittää tuoda oppimisen riemua luokkiin mahdollisimman monille, sekä oppilaille että opettajille.
Varsinkin äidinkielen ja kirjallisuuden opettamisessa tarvitaan hyvää, selkeää ja motivoivaa oppimateriaalia. On hienoa, jos lapselle kehittyy niin hyvä lukutaito, että hän osaa lukea jopa rivien välistä.

Lue lisää

Satu Pesonen-Kokko

Lapsuuteni lempikirja oli Peppi Pitkätossu, jota isäni luki minulle iltaisin. Kirjaan liittyy tunteita, jotka saivat minut ajattelemaan lukemista uudella tavalla. Kirja innosti minua ja ystäviäni näyttelemään ja pitämään Peppi-juhlia.

Opettaessani kirjallisuutta haluan ohjata oppilaita löytämään kirjahyllyissä piileksiviä aarteita ja innostaa heitä löytämään oma tapa ilmaista ajatuksiaan ja tunteitaan.

Opettajan tähtihetki on, kun oppilas kokee oivalluksen, löytää jotain uutta. On etuoikeus olla mukana näillä löytöretkillä. Matka on monesti pitkä – siinä on niin tuulta kuin tyventäkin. Ei voi tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Kiehtova matka jatkuu Kipinä-kimpassa.

Lue lisää

Mila Teräs

Olen kirjoittanut kirjoja lapsille ja nuorille noin kymmenkunta vuotta.
Rakastan työtäni, johon sain kipinän jo lapsena kirjastossa. Mikään ei tuottanut sellaista tunnetta kuin astuminen kirjan maailmaan, joka oli täynnä uusia ystäviä, seikkailuja ja tunteita.

Kipinään olen kirjoittanut muun muassa oppikirjan kertomukset ja oppilaan digilisätehtävien tarinat. Uskon, että nimenomaan hyvät tarinat kannustavat lapsia äidinkielen ja kirjallisuuden pariin. Lapset tarvitsevat sadun hohtoa!

Kirjallisuus on kielemme kasvutarha ja kansallispuisto.
Äidinkielen opiskelu ei saa olla tylsää. Sääntöjen opettelun lisäksi opetuksen täytyy kunnioittaa lapsen luontaista luovuutta ja mielikuvitusta.
Kieli on iloa ja leikkiä. Parhaimmillaan tämä leikki johtaa oppilaan yhä vivahteikkaampaan itseilmaisuun – ja jokapäiväiseen kasvuun.

Lue lisää

Vinkit ja ideat

Keskustelunoppa

Parilukeminen on yhteisöllisen lukemisen työtapa, jossa oppilaspari lukee yhdessä valitsemansa tekstin tai kirjan.

Keskustelunopan avulla saat parit juttelemaan luetusta, ja autat heikompiakin lukijoita kertomaan ajatuksiaan.

Tulosta keskustelunopan pohja ja symbolien selitykset (pdf)

Lue lisää