Trampolin 1–2 – Otava Oppimisen palvelut

Trampolin 1–2

Iloinen hyppy ruotsin kieleen

Peruskoulun B1-ruotsin uudessa sarjassa selkeys ja innostavuus yhdistyvät vastustamattomalla tavalla. Aitojen nuorten tarinoihin on helppo samaistua ja kulttuuri on koko ajan läsnä. Oppimista piristäviä videoita on reilusti, osa niistä ruotsinkielisten nuorten itse kuvaamia. Otso-sovellus tuo äänet ja videot myös painetun kirjan käyttäjän iloksi. Ruotsin oppiminen Trampolinin kanssa on hauskaa ja palkitsevaa.

  • Trampolinissa teksti ja tehtävät ovat kätevästi samassa kirjassa.
  • Jokainen saa turvallisen tunteen kirjan selkeästä, toistuvasta rakenteesta.
  • Tehtävää on ihan kaiken tasoisille oppilaille.
  • Sarjaan kuuluu myös rinnakkaiskäyttöön sopiva alaspäin eriyttävä kirja.
  • Oppilaan aktiivista roolia tuetaan.
  • Tavoitteen asettamista ja sen toteutumista on helppo seurata.
  • Trampolin pompahtaa sujuvasti erilaisiin vuosiviikkotuntimääriin.
  • Taso vastaa oppilaiden kykyä oppia uutta kieltä.
  • Opettajalle on reilusti materiaalia ja tukea opetuksen toteuttamiseen.

Trampolin 1-2 ilmestyy marraskuussa 2020.
Koko Trampolin 1-2 tuoteperhe on otettavissa käyttöön elokuussa 2021.

Haluatko lisätietoa tai oppimateriaaliesittelyn koulullesi? Oman alueesi myyntipäällikköön palvelee sinua mielellään, katso yhteystiedot.

Katso hinnat

Yläkoulun Trampolin-tuotteet löydät täältä >

Oppilaan materiaalit

Trampolin 1–2 oppikirja
Aihepiireinä ovat tervehtiminen ja esittäytyminen, perhe, harrastukset, lemmikki- ja kotieläimet, vapaa-aika, koulu sekä vaatteet. Kirjassa on sekä tekstit että tehtävät, ja se sisältää koko alakoulun B1-ruotsin materiaalin. Kirjassa on seitsemän kappaletta ja jokainen kappale sisältää seuraavat osiot:
– Tavoitteet
– Temaord (kuvasanasto tehtävineen)
– Lexikon (sanastoaukeama)
– Text (teksti tehtävineen)
– Grammatik (kielioppi tehtävineen)
– Hoppa högt! (soveltavia ja syventäviä tehtäviä)
– Kolla vad du kan! (kertaavia tehtäviä ja itsearviointi)
– Kulturhopp (kulttuuritietoa).
Mukana on myös erikseen merkittyjä ylöspäin eriyttäviä Volt-tehtäviä. Tehtävää on runsaasti paitsi eritasoisille myös erilaisille oppijoille. Otso-sovellus avaa äänet ja videot painetun Trampolin-kirjan käyttäjälle.
Ilmestyy marraskuussa 2020

Trampolin 1–2 digikirja
Digikirjassa on sama sisältö kuin painetussa oppikirjassa. Lisäksi digikirjassa on äänitteet, videot ja interaktiiviset tehtävät, jotka antavat reaaliaikaisesti palautetta ja tukea. Digikirja kulkee mukana sekä tietokoneella että puhelimessa.
Otettavissa käyttöön elokuussa 2021

Trampolin 1–2 Min bok oppikirja 
Alaspäin eriyttävä kirja sisältää runsaasti oppimista tukevia ja helpottavia ominaisuuksia. Se soveltuu rinnakkaiskäyttöön samassa ryhmässä peruskirjan kanssa.
Otettavissa käyttöön elokuussa 2021

Trampolin 1–2 Min bok digikirja
Alaspäin eriyttävä digikirja sisältää runsaasti oppimista tukevia ja helpottavia ominaisuuksia. Se soveltuu rinnakkaiskäyttöön samassa ryhmässä peruskirjan kanssa.
Otettavissa käyttöön elokuussa 2021

Trampolin 1–2 digilisätehtävät
Sisältävät interaktiivisia tehtäviä erityisesti painettujen kirjojen käyttäjille.
Otettavissa käyttöön elokuussa 2021

Opettajan materiaalit

Trampolin-sarjan digiopetusaineisto (sis. digiopetusaineistot painetun kirjan käyttäjälle ja digikirjan käyttäjälle), äänite ja arviointimateriaalit tukevat opetusta ja arviointia vahvasti. Uusi Analytiikkapalvelu antaa mahdollisuuden seurata oppilaan edistymistä yksilö- ja ryhmätasolla.

Oppikirjailijat

Mikaela Friis

Työskentelen ruotsin opettajana Turun klassillisessa lukiossa. Ennen kuin siirryin opettajaksi “Klasuun” työskentelin kymmenen vuotta Turun normaalikoulussa. Norssissa opetin kaikilla asteilla aina alakoulusta IB-lukiooon asti sekä ohjasin tulevaisuuden ruotsin opettajia.

Vuosien varrella joku oppilaista on voinut kysyä, että mikä sinusta ope tulee isona. Siihen olen aina voinut todeta, että minusta tulee ruotsin opettaja ja oppikirjailija. Olen siis onnekseni jo löytänyt kutsumusammattini ja saan työskennellä sen parissa, mitä rakastan. Uskon ja toivon, että se palo, jota työtäni kohtaan tunnen, välittyy sekä oppitunneillani että Trampolin-sarjassa, jota olen saanut olla tekemässä innovatiivisten, innostavien ja taitavien kollegoiden kanssa.

Siri Liukkala

Olen ruotsin opettaja Helsingin normaalilyseosta. Opetustyön lisäksi ohjaan ruotsin opetusharjoittelijoita ja toimin koulumme pedagogisena digitutorina. Valttikorttejani luokassa ovat energisyys ja oma innostuneisuus ruotsin kieltä kohtaan; ilon ja onnistumisen riemun pyrin tartuttamaan myös oppilaisiin. Olen kotoisin Vilppulasta, ja pieni maalaistyttö elää minussa edelleenkin. Vapaa-ajalla nautin liikunnasta ja ulkoilusta perheen kanssa. On ollut ilo ja kunnia olla mukana Trampolin-työryhmässä ammattitaitoisten ja rakkaiden kollegoiden kanssa. Oppikirjatyö on minulle paitsi tärkeä osa elämääni myös paras mahdollinen jatkokoulutus opettajan työssä.

Sari Mommo

Asun Jyväskylässä ja opetan Vaajakosken yhtenäiskoulussa ruotsia ja englantia. Pidän kovasti työstäni lasten ja nuorten parissa: jokainen päivä on erilainen – täynnä haasteita ja mahdollisuuksia. Luokassa minulle tärkeää on innostava ja kannustava ilmapiiri.

Juureni ovat Rovaniemellä, mutta rakkaita muistoja on kertynyt myös Oulusta, jossa vierähti seitsemän opiskeluvuotta. Kipinä oppimateriaalien tekemiseen syttyi opettaessani Helsingin sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksessa: tein englannin ja ruotsin oppikirjat lähihoitajaopiskelijoille. Niinhän siinä sitten kävi, että kun olin avannut oven oppimateriaalien maailmaan, takaisin ei ollut paluuta. Innostuin jopa niin paljon, että vaihdoin opetushommat kustannustoimittajan työhön, jossa viihdyinkin seitsemän vuotta. Elämä ja rakkaus kuljettivat minut Jyväskylään ja palasin jälleen opettajaksi. Ovi kustannusmaailmaan pysyi kuitenkin auki: pääsin mukaan iloiseen ja ammattitaitoiseen Trampolin-työryhmään ja saan jatkaa innostavaa ja kehittävää matkaani oppikirjailijana.

Sari Vesa

Olen syntynyt ja kasvanut Ruotsissa ja kahdenkymmenen siellä vietetyn vuoden jälkeen päätynyt Pohjanmaan kautta Turkuun. Olen tehnyt ruotsin opettajan töitä niin alakoulussa, yläkoulussa kuin lukiossa. Nykyinen kouluni on Syvälahden koulu Turussa.

Vapaa-aikana tykkään hiihtämisestä, mökkeilystä ja Ruotsissa vierailen aina kun on mahdollista. Ruotsin kieli on minulle kovin rakas ja on ollut hienoa olla mukana oppikirjailijana peruskoulun B1-ruotsin Megafon-sarjassa ja nyt Trampolin-sarjassa. Oppikirjan tekeminen on ollut ja on edelleen ihanaa tiimityötä, jossa koko ajan kehittyy ja oppii uutta.

Anna Blom

Olen Ruotsissa syntynyt ja kasvanut elokuvaohjaaja, käsikirjoittaja, toimittaja ja oppikirjailija. Roolini Trampolin-ryhmässä on kirjoittaa kappaletekstit ja ohjata videot. On äärimmäisen motivoivaa olla suomalaisten taitavien opettajien kanssa samassa tiimissä ja tehdä heille innostavaa ja hauskaa sisältöä. Olen ollut aikaisemmin mukana Galleri-, Fokus- sekä Megafon-sarjoissa. Oppikirjailjan työssä pidän siitä, että pääsemme työllämme innostamaan nuoria ihmisiä ruotsin kielen pariin.

Olen syvästi juurtunut sekä Ruotsiin, Suomeen että suomenruotsalaiseen maailmaan ja toivon, että voin oppikirjailijana lisätä tietoa ja ymmärrystä näiden ihanien kulttuurien välillä. Vapaa-ajallani tykkään lukea, urheilla ja liikkua luonnossa hevosen selässä. Rantasauna on myös kova juttu.

Trampolin-oppikirjailijat ovat Megafon-ryhmässä saaneet Vuoden oppikirjailija -palkinnon vuonna 2016.

Vinkit ja ideat

Tulosta Trampolin-tehtävät oppitunnille!

Svenska dagen
Ruotsin opetusta iloisesti kehittävä Trampolin-oppikirjailijaryhmä on suunnitellut Svenska dagen -tehtävät, joita on hauska tehdä oppitunnilla.

Nappaa tehtävät tästä >
Ota talteen tehtävien vastaukset >