Uusia oivalluksia matematiikkaan!
Oivaltaja luottaa lapsen aktiivisuuteen ja luontaiseen kykyyn ihmetellä sekä rohkaisee häntä uteliaisuuteen ja yhteistyöhön. Oppimisen iloa ylläpidetään yhteisöllisellä toimintakulttuurilla, eriyttävällä sisällöllä ja vahvalla yhteydellä lapsen omaan kokemusmaailmaan.
Selkeä, laadukas ja helppokäyttöinen Oivaltaja-oppimateriaalisarja on suunniteltu monenlaiseen opettajuuteen ja toimintaympäristöön.
Oivaltaja-sarjan 1. ja 3. luokan materiaalit ovat käytössäsi elokuussa 2021.
Oivaltaja 1a
Tutustu Oivaltaja 1 digiopetusaineiston demoon
Demossa on sisältöä jaksossa 5 kappaleissa 28 ja 29.
Tutustu Oivaltaja 1 digilisätehtävien demoon
Katso näytesivuja Oivaltaja 1a -kirjasta >
Tulosta Oivaltaja 1a vahvuuskortit >
Oivaltaja 3a
Tutustu Oivaltaja 3 digiopetusaineiston demoon
Demo avautuu kappaleeseen 5 Suuruusvertailu. Pääset sisällysluetteloon vasemman ylälaidan koti-painikkeesta.
Tutustu Oivaltaja 3 digilisätehtävien demoon
Katso näytesivuja Oivaltaja 3a -kirjasta >
Tulosta Oivaltaja 3a vahvuuskortit >
Haluatko esittelyn koulullesi? Myyntipäällikkömme kertovat mielellään lisää myös etänä, ota yhteyttä!
Katso webinaaritallenteet: Oivaltaja 1 ja Oivaltaja 3
Oivaltaja-webinaareissa oppikirjailijat esittelevät uutuussarjaa!
Oivaltaja 1 -webinaarit
9.3.2021
Oivaltaja 3 -webinaarit
11.3.2021
Haluatko lyhyen esittelyn Oivaltaja-sarjasta joustavasti iltapäivällä?
Tule mukaan Oivaltaja-tietoiskuihin! Avaa kalenteri, valitse tietoisku ja sinulle sopiva aika. Klikkaa lopuksi Varaa-painiketta, niin olet ilmoittautunut mukaan. Saat sähköpostiisi osallistumislinkin.
Tietoiskuja järjestetään viikolla 8. Tietoisku kestää 30 minuuttia.
Lukuvuoden 2021─2022 käyttöönottoedut saa, kun koulu tilaa ensimmäistä kertaa Oivaltaja-oppikirjoja vähintään 5 kappaletta/luokka-aste.
Oivaltaja 1 -käyttöönottoedut:
Oivaltaja 3 -käyttöönottoedut:
Lue lisää käyttöönottoeduista >
Tähtivieraina tilaisuudessa esiintyy upeita, kiinnostavia vieraita. Kuulet, miten mielikuvitus siivittää lukuilon lentoon, musiikki tuo iloa oppimiseen ja miten oppilas löytää itsestään matematiikan supervoimat.
Hannele Lampela: Lumoudu tarinoista
Tuomo Rannankari: Musiikista iloa oppimiseen
Pirita Perälä ja Merja Kalm: Supervoimat käyttöön matematiikan tunnilla
Oivaltaja tarjoaa jokaiselle oppijalle vahvat matemaattiset perustaidot sekä onnistumisen kokemuksia. Oppikirjan selkeä rakenne ja toistuvat työtavat tukevat oppimista. Sisällöt muodostavat loogisesti etenevän systemaattisen kokonaisuuden, joka luo vahvan perustan matemaattisten taitojen kehittymiselle.
Oivaltaja 1a on oivallusta kehittävä monipuolinen kirja. Siinä edetään rauhallisesti lukualueella 0−9 ja luodaan vahvaa matemaattisten perustaitojen pohjaa mm. harjoittelemalla systemaattisesti lukukäsitettä, lukujonotaitoja ja hajotelmia. Yhteen- ja vähennyslaskuissa keskitytään ymmärtävään oppimiseen monipuolisten tehtävien avulla. Geometriassa päästään harjoittelemaan mm. viivoittimen käyttöä, kuvioiden tunnistamista ja piirtämistä innostavien tehtävien parissa. Kirjan kaksi Oivallus-jaksoa syventävät tiedollista ja taidollista oppimista. Jaksoissa on paljon innostavia pelejä, joita voi pelata parin kanssa tai yksin. Kirjan lopussa olevassa Hoksaus-osiossa pääsee hiomaan hoksottimia ja kokemaan uusia oivalluksia!
Lue lisää
Tutustu Oivaltaja 1 digilisätehtävien demoon.
Digilisätehtävät tarjoavat harjoitusta opiskeltavaan asiaan ja tukevat perustaitojen vahvistamista. Tehtävät muodostavat oppimispolkuja, joiden avulla oppilas tekee aina omaan osaamiseensa sopivia ja pikkuhiljaa vaikeutuvia tehtäviä. Digilisätehtävien ohjaavan palautteen ansiosta oppilaan on helppo havainnoida omien taitojensa kehittymistä. Analytiikkapalvelun avulla opettaja saa ajantasaista tietoa oppilaiden osaamisesta ja taitotasosta.
Ilmestyy elokuussa 2021
Lue lisääOivaltaja 3a -kirjassa oppilas siirtyy saumattomasti alkuopetuksesta kolmannen luokan matematiikan sisältöjen ja tavoitteiden maailmaan. Oppilas vahvistaa aiemmin opittua, laajentaa lukukäsitystä ykkösistä tuhansiin sekä harjoittelee yhteen- ja vähennyslaskun päässälaskustrategioita. Kolmannen luokan syksyn aikana vahvistetaan kertolaskutaitoja sekä opitaan jakolaskua. Lisäksi harjoitellaan kellonaikoja sekä tutustutaan pituuden yksiköihin. Oivallus-jaksossa oppilas lähestyy tilastoja ja ohjelmointia tutkimalla ja oivaltamalla sekä opettelee matemaattista ongelmanratkaisua piirtämällä. Kirjan lopusta löytyy matemaattiseen harrastuneisuuteen kannustava Hoksaus-jakso, joka tarjoaa ongelmaratkaisutaitoja kehittäviä tehtäviä.
Lue lisää
Tutustu Oivaltaja 3 digilisätehtävien demoon
Digilisätehtävät tarjoavat harjoitusta opiskeltavaan asiaan ja tukevat perustaitojen vahvistamista. Tehtävät muodostavat oppimispolkuja, joiden avulla oppilas tekee aina omaan osaamiseensa sopivia ja pikkuhiljaa vaikeutuvia tehtäviä. Digilisätehtävien ohjaavan palautteen ansiosta oppilaan on helppo havainnoida omien taitojensa kehittymistä. Analytiikkapalvelun avulla opettaja saa ajantasaista tietoa oppilaiden osaamisesta ja taitotasosta.
Ilmestyy elokuussa 2021
Lue lisääOivaltaja 1b -kirjassa rauhallinen tahti ja monipuoliset tehtävät jatkuvat. Lukualue laajennetaan 20:een saakka ja tehtävissä jatketaan perustaitojen pohjan rakentamista. Kirjassa perehdytään mittaamisen saloihin ja kellonaikoihin. Kymmenylitys opitaan toistuvien, ymmärrystä tukevien tehtävätyyppien avulla. Oivallus-jaksot syventävät kirjan sisältöjä ja opettavat paljon uutta. Viimeisessä jaksossa oppilaat pääsevät ahertamaan mielenkiintoisten hahmottamisen tehtävien parissa. Läpi kirjan oppilaat innostuvat ja vahvistavat taitojaan pelien avulla – unohtamatta lopussa olevaa Hoksaus-osiota, jossa hoksottimien hiominen jatkuu.
Ilmestyy kesällä 2021.
Lue lisääOivaltaja 3b -kirjassa oppilas tutustuu yhteen-, vähennys- ja kertolaskujen allekkainlaskustrategioihin. Lukukäsite laajentuu murto- ja desimaalilukuihin. Murtoluvuissa harjoitellaan samannimisten murtolukujen yhteen- ja vähennyslaskua. Desimaaliluvuissa tutuiksi tulevat laskujen kautta kymmenes- ja sadasosat. Geometriassa tutkitaan, luokitellaan ja piirretään kulmia ja monikulmioita. Kevään Oivallus-jaksossa syvennetään ohjelmointi- ja ongelmanratkaisutaitoja sekä tutkitaan ja tuotetaan erilaisia tilastoja. Kirjan lopusta löytyy matemaattiseen harrastuneisuuteen kannustava Hoksaus-jakso, joka tarjoaa ongelmanratkaisutaitoja kehittäviä tehtäviä.
Ilmestyy kesällä 2021.
Lue lisääOtso-mobiilisovelluksen avulla Oivaltaja-kirjaa käyttävä oppilas saa käyttöönsä materiaaliin liittyviä sisältöjä:
Eriyttävä kirja noudattaa rakenteeltaan peruskirjaa. Sen tehtävissä oppijoille tarjotaan peruskirjaa enemmän lisätukea. Lisäksi tehtävien pilkkominen ja väljempi sijoittelu antavat aikaa ja rauhaa oppimiselle.
Koska jokaisella oppilaalla tulee olla mahdollisuus saada opetusta myös aiempien vuosiluokkien keskeisimmistä sisällöistä, löytyy kirjan takaa Vahvistus-osio, jonka avulla voidaan harjoittaa matematiikan ydintaitoja sekä antaa ennakoivaa tukea uusien sisältöjen oppimiseen.
1a E ja 1b E -kirjoissa Vahvistus-osio antaa mahdollisuuden edetä sisällöissä lapsen tahtisesti. Vahvistus-osioissa pysähdytään perustaitojen äärelle ja keskitytään vahvistamaan erityisesti lukukäsitettä, lukujonotaitoja ja peruslaskutaitoa. Vahvistus-osio rakentaa matemaattisen osaamisen selkärankaa yhdessä peruskappaleiden tehtävien kanssa.
Ilmestyy syksyllä 2021.
Lue lisääIlmestyy syksyllä 2021.
Lue lisääTutustu Oivaltaja 1 digiopetusaineiston demoon
Digiopetusaineisto tarjoaa opettajalle monipuolisen ja laadukkaan kokonaisuuden materiaaleja, ideoita ja ohjeita matematiikan opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Digiopetusaineiston sisältöjä voi lähestyä sekä yksittäisten oppituntien, jaksojen, että koko lukuvuoden näkökulmasta.
Koko lukuvuoden suunnittelun avuksi opettajille tarjotaan arviointia tukevaa materiaalia, kuten arviointiperusteet ja -monisteet, sekä lukuvuoden aikana tarvittavat digivälineet ja oppimista tukevat liitteet.
Jaksojen aloitusaukeamilta opettaja löytää mm. jakson keskeiset sisällöt ja tavoitteet, jakson aloitusvideon, laulun, aloituspähkinän sekä integrointivinkin.
Oppitunneille digiopetusaineisto tarjoaa opetusvideot, tiedot tunnin keskeisistä sisällöistä, tavoitteista ja käsitteistä, suunnittelua tukevat pedagogiset huomiot, toiminnalliset tuokiot ja harjoitukset, aloituspähkinän, päässälaskut sekä yhdessä tehtävät digitaaliset tehtävät. Lisäksi digiopetusaineistosta löytyy sekä peruskirjan että e-kirjan näköisaukeamat vastauksineen.
Digiopetusaineistossa on kaikki Oivaltaja-sarjan tulostettavat liitteet. Jokaiselle oppitunnille on tarjolla kaksi liitettä, joista ensimmäinen keskittyy perusasioiden hallintaan ja toinen antaa haastetta edistyneille oppilaille. Digiopetusaineistosta löytyvät myös koko materiaalia koskevat yleisliitteet, tukiopetusliitteet ja arviointiin liittyvät liitteet.
Lue lisää
Oivaltaja-sarjaan kuuluu koetyökalu, jonka opettaja saa käyttöönsä, kun tilaa vähintään viisi Oivaltajan oppilaan kirjaa. Koetyökalu näkyy opettajalla Opepalvelussa.
Koetyökalussa on valmiina jaksokohtaiset kohteet (3 kpl), joista yksi on helpotettu E-koe. Koetyökalun avulla opettaja voi koota valmiista koetehtävistä opetusryhmälleen sopivan kokeen. Tehtäviä voi myös muokata ja opettaja voi luoda omia tehtäviä. Koetyökalussa kokeen voi tallentaa ja jatkaa muokkausta myöhemmin. Aiemmin tehdyn kokeen voi myös kopioida uuden kokeen pohjaksi. Opettaja tulostaa valmiin kokeen käyttöä varten.
Lue lisää
Tutustu Oivaltaja 1 digiopetusaineiston demoon
Digiopetusaineisto tarjoaa opettajalle monipuolisen ja laadukkaan kokonaisuuden materiaaleja, ideoita ja ohjeita matematiikan opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Digiopetusaineiston sisältöjä voi lähestyä sekä yksittäisten oppituntien, jaksojen, että koko lukuvuoden näkökulmasta.
Koko lukuvuoden suunnittelun avuksi opettajille tarjotaan arviointia tukevaa materiaalia, kuten arviointiperusteet ja -liitteet, sekä lukuvuoden aikana tarvittavat digivälineet ja oppimista tukevat liitteet.
Jaksojen aloitusaukeamilta opettaja löytää mm. jakson keskeiset sisällöt ja tavoitteet, jakson aloitusvideon, Oivalla yhdessä -ongelmaratkaisutehtävän sekä laaja-alaisia taitoja harjoittavan projektitehtävän.
Oppitunneille digiopetusaineisto tarjoaa opetusvideot, tiedot tunnin keskeisistä sisällöistä, tavoitteista ja käsitteistä, suunnittelua tukevat pedagogiset huomiot, toiminnalliset tuokiot ja harjoitukset, Oivalla yhdessä -ongelmaratkaisutehtävän, päässälaskut sekä yhdessä tehtävät digitaaliset tehtävät. Lisäksi digiopetusaineistosta löytyy sekä peruskirjan että e-kirjan näköisaukeamat vastauksineen.
Digiopetusaineistossa on kaikki Oivaltaja-sarjan tulostettavat liitteet. Jokaiselle oppitunnille on tarjolla kaksi liitettä, joista ensimmäinen keskittyy perusasioiden hallintaan ja toinen antaa haastetta edistyneille oppilaille. Digiopetusaineistosta löytyvät myös koko materiaalia koskevat yleisliitteet, tukiopetusliitteet ja arviointiin liittyvät liitteet.
Lue lisääOivaltaja-sarjaan kuuluu koetyökalu, jonka opettaja saa käyttöönsä, kun tilaa vähintään viisi Oivaltajan oppilaan kirjaa. Koetyökalu näkyy opettajalla Opepalvelussa.
Koetyökalussa on valmiina jaksokohtaiset kohteet (3 kpl), joista yksi on helpotettu E-koe. Koetyökalun avulla opettaja voi koota valmiista koetehtävistä opetusryhmälleen sopivan kokeen. Tehtäviä voi myös muokata ja opettaja voi luoda omia tehtäviä. Koetyökalussa kokeen voi tallentaa ja jatkaa muokkausta myöhemmin. Aiemmin tehdyn kokeen voi myös kopioida uuden kokeen pohjaksi. Opettaja tulostaa valmiin kokeen käyttöä varten.
Lue lisää
Painettu opettajan opas koostuu digiopetusaineiston olennaisimmista sisällöistä. Painetussa opettajan oppaassa esitellään keskeiset sisällöt, käsitteet ja tavoitteet sekä suunnittelua tukevat pedagogiset huomiot. Painetussa opettajan oppaassa on myös oppituntikohtaiset päässälaskut sekä toimintavinkit. Painettu opettajan opas sisältää myös a-kokeet vastauksineen.
Lue lisääPainettu opettajan opas koostuu digiopetusaineiston olennaisimmista sisällöistä. Painetussa opettajan oppaassa esitellään keskeiset sisällöt, käsitteet ja tavoitteet sekä suunnittelua tukevat pedagogiset huomiot. Painetussa opettajan oppaassa on myös oppituntikohtaiset päässälaskut sekä toimintavinkit. Painettu opettajan opas sisältää myös a-kokeet vastauksineen.
Lue lisääOppikirjan tehtävien vastaukset on saatavilla painettuna kirjana.
Lue lisääMaria Salminen on luokanopettaja ja oppikirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Teuvo Pakkalan koulussa, Oulussa 1.-2. yhdysluokkaa, mutta kaikki luokka-asteet ovat tulleet hänelle tutuiksi työhistorian aikana. Marialle tärkeää ovat toiminnallinen oppiminen ja esi- ja alkuopetuksen yhteistyö. Aikaisemmin Maria on ollut mukana oppikirjailijana uudistetussa Tuhattaituri 3-6 -sarjassa.
Henna Stenberg on erityisopettaja, matematiikan aineenopettaja, luokanopettaja sekä oppikirjailija Tampereelta. Tällä hetkellä hän työskentelee laaja-alaisena erityisopettajana Pirkkalassa Toivion koululla. Henna on suorittanut matematiikan lisäkoulutuksena Matikkaluotsi-koulutuksen sekä joustavan matematiikan kursseja. Aikaisemmin Henna on ollut tekemässä Tuhattaiturin digilisätehtävät luokille 3-6 sekä Tuhattaiturin 5-6E -kirjat.
Hanna-Kaisa Rautio on luokanopettaja, alkuopettaja, englannin aineenopettaja, erityisluokanopettaja sekä oppikirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Lauttasaaren ala-asteella. Aikaisemmin Hanna-Kaisa on ollut mukana tekemässä Moomin Maths & Emotional Skills 1-3 (Otava) sekä Handbook for English-enriched teaching and learning (Helsingin kaupunki).
Hanna-Reeta Vehmas on luokanopettaja Kastellin koulussa Oulussa. Hän on toiminut koko työuransa ajan alkuopetuksen parissa, josta useita vuosia myös yhdysluokkaopetuksessa. Yhteisopettajuus on kuulunut Hanna-Reetan arkeen jo useamman vuoden ajan. Hanna-Reetalle tärkeää ovat toiminnallinen oppiminen sekä esi- ja alkuopetuksen yhteistyö.
Henna Stenberg on erityisopettaja, matematiikan aineenopettaja, luokanopettaja sekä oppikirjailija Tampereelta. Tällä hetkellä hän työskentelee laaja-alaisena erityisopettajana Pirkkalassa Toivion koululla. Henna on suorittanut matematiikan lisäkoulutuksena Matikkaluotsi-koulutuksen sekä joustavan matematiikan kursseja. Aikaisemmin Henna on ollut tekemässä Tuhattaiturin digilisätehtävät luokille 3-6 sekä Tuhattaiturin 5-6E -kirjat.
Hanna-Kaisa Rautio on luokanopettaja, alkuopettaja, englannin aineenopettaja, erityisluokanopettaja sekä oppikirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Lauttasaaren ala-asteella. Aikaisemmin Hanna-Kaisa on ollut mukana tekemässä Moomin Maths & Stories 1-3 (Otava) sekä Handbook for English-enriched teaching and learning (Helsingin kaupunki).
Pauliina on helsinkiläinen erityisopettaja. Hän on työskennellyt erityisopettajana alakouluissa 15 vuotta ja toteuttanut erityisopetusta kaikilla alakoulun vuosiluokilla. Tällä hetkellä hän toimii erityissuunnittelijan tehtävässä perusopetuspalveluissa Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla Helsingissä. Pauliina on ollut mukana tekemässä Tuhattaituri-sarjan 1.-2. luokkien digilisätehtäviä sekä luokkien 1-2 ja 5-6 E-kirjoja.
Tuula on helsinkiläinen erityisopettaja. Hän on työskennellyt pitkän työhistoriansa aikana opettajana esikouluikäisistä aikuisiin ja 14 vuotta erityisopettajana. Tuula on toteuttanut matematiikan erityisopetusta kaikilla alakoulun vuosiluokilla sekä toisella asteella. Tuula on ollut mukana tekemässä Tuhattaituri-sarjan 1.-2. luokkien digilisätehtäviä sekä luokkien 1-2 ja 5-6 -E-kirjoja.
Merja Kalm on luokanopettaja sekä oppi- ja tietokirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Ilpoisten koulussa Turussa, jossa koulun toimintakulttuuri pohjautuu positiiviseen pedagogiikkaan ja oppilaiden vahvuuksien huomiointiin opetuksessa. Myös eriyttäminen, vuorovaikutteinen toiminnallisuus ja yhteisopettajuus ovat arjessa vahvasti läsnä. Oppikirjailijana Kalm toivoo tuovansa oppimateriaalien kautta luokkiin iloa, toimintaa ja oppimisen riemua. Aikaisemmin Merja on ollut tekemässä useita muita oppimateriaalisarjoja, kuten Historia tuulia, Tähteä ja Sydäntä.
Markus Luoma on matemaattisten aineiden lehtori, kouluttaja ja oppikirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Puropellon koulussa Turussa. Hän on myös toiminut kouluttajana esimerkiksi useissa MAOL ry:n koulutuksissa eri puolilla Suomea. Markus on ollut aikaisemmin tekemässä useita oppimateriaalisarjoja mm. Kerroin, Kantti ja Pii.
Markus Packalén on teknoluokanopettaja Oulun Rajakylän koulusta. Hän on myös Innokas-verkoston kouluttaja ja työskentelee tällä hetkellä Qridissä arvioinnin ja koulutusviennin parissa. Aikaisemmin Markus on ollut tekijänä Tuhattaiturin Scratch-peliohjelmointimateriaalissa.
Pirita Perälä on luokanopettaja, tietotekniikan aineenopettaja ja oppikirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Wivi Lönnin koulussa Tampereella. Aikaisemmin hän on ollut tekijänä Tuhattaituri 3-6 uudistetussa versiossa ja tehnyt monipuolisesti niin sarjan painettuja kuin digitaalisiakin tuotteita. Pirita on myös ollut tekijänä Jyväskylän yliopistossa kehitetyssä oppimateriaalissa ”Linkki – Digitaalinen oppimateriaali tieto- ja viestintätekniikkaan”.
Timo Tapiainen on matemaattisten aineiden lehtori, kouluttaja ja oppikirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Pohjankartanon koulussa Oulussa. Lisäksi hän toimii matematiikan OPS-työryhmän jäsenenä, matematiikan päättöarvioinnin kriteerit -työryhmän jäsenenä sekä toiminnallisen matematiikan kouluttajana Oulun Matikkamaassa. Aikaisemmin hän on ollut mukana tekemässä useita oppimateriaalisarjoja mm. uudistettu Tuhattaituri 3-6 ja uudistettu Pii matematiikka 7-9.
Helka Ilmonen on turkulainen erityisopettaja ja luokanopettaja, joka on opettanut erityisluokanopettajana vuosiluokkia 3-6. Helka kohtaa kouluarjessaan erilaisia oppijoita, ja hänen työssään keskiössä ovat laadukkaat ja monipuoliset materiaalit, eriyttäminen sekä yksilöllisten oppimisvalmiuksien huomioiminen. Lisäksi Helka on yhteisopettajuuden myötä päässyt tekemään antoisaa yhteistyötä luokanopettajien kanssa. Matematiikan tunneilla parasta hänen mielestään on, että jokainen voi oivaltaa, oppia, edistyä ja onnistua. Myös opettaja itse!
Merja Kalm on luokanopettaja sekä oppi- ja tietokirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Ilpoisten koululla. Oppikirjailijana Kalm toivoo tuovansa luokkiin iloa, toimintaa ja oppimisen riemua. Aikaisemmin Merja on ollut tekemässä useita oppimateriaalisarjoja mm. Historian tuulet, Tähti – uskonto (Otava), Sydän – uskonto (Otava) sekä tietokirjoja.
Markus Luoma on matemaattisten aineiden lehtori, kouluttaja ja oppikirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Puropellon koulussa Turussa. Hän on myös toiminut kouluttajana esimerkiksi useissa MAOL ry:n koulutuksissa eri puolilla Suomea. Markus on ollut aikaisemmin tekemässä useita oppimateriaalisarjoja mm. Kerroin, Kantti ja Pii.
Pirita Perälä on luokanopettaja, tietotekniikan aineenopettaja ja oppikirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Wivi Lönnin koulussa Tampereella. Aikaisemmin hän on ollut tekijänä Tuhattaituri 3-6 uudistetussa versiossa ja tehnyt monipuolisesti niin sarjan painettuja kuin digitaalisiakin tuotteita. Pirita on myös ollut tekijänä Jyväskylän yliopistossa kehitetyssä oppimateriaalissa ”Linkki – Digitaalinen oppimateriaali tieto- ja viestintätekniikkaan”.
Timo Tapiainen on matemaattisten aineiden lehtori, kouluttaja ja oppikirjailija. Tällä hetkellä hän opettaa Pohjankartanon koulussa Oulussa. Lisäksi hän toimii matematiikan OPS-työryhmän jäsenenä, matematiikan päättöarvioinnin kriteerit -työryhmän jäsenenä sekä toiminnallisen matematiikan kouluttajana Oulun Matikkamaassa. Aikaisemmin hän on ollut mukana tekemässä useita oppimateriaalisarjoja mm. uudistettu Tuhattaituri 3-6 ja uudistettu Pii matematiikka 7-9.
Minna Eriksson
Ismo Koskela
Maria Portaankorva
Oivaltaja 1 opettajan materiaalissa on 12 innostavaa liikekorttia, joita hyödynnetään toiminnoissa pitkin lukuvuotta.
Oivaltaja-sarjassa seikkaileva ystävämme Pii valitsi korteista kuusi ja antaa muutaman vinkin, joilla jo nyt saa liikettä matematiikan tunneille.
Tulosta Oivaltajan liikekortteja >
Oivaltajan liikekorttivinkit matematiikan tunnille >
Tiesitkö, että Oivaltajassa matematiikkaa opiskellaan myös yhdessä pelaamalla, tutkimalla ja oivaltamalla?
Yhdessä tekeminen ja pelaaminen tuo iloa matematiikan tunneille. Saatte tässä maistiaisen Oivaltaja 1 -kirjojen paritehtävistä ja peleistä, olkaa hyvä!