Uudistunut lukion maantieteen Manner-sarja auttaa opiskelijaa ymmärtämään maailman tapahtumia.
LOPS21:n mukaan maantieteen tehtävänä on auttaa opiskelijaa ymmärtämään maailmanlaajuisia ja paikallisia ilmiöitä sekä niissä tapahtuvia muutoksia. Maantieteen opiskelu avartaa opiskelijan maailmankuvaa ja auttaa hahmottamaan maapalloa kokonaisuutena, jossa luonto ja ihminen ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Manner–kirjasarjan ajantasaiset tehtävät kehittävät monilukutaitoa ja sisältävät monipuolisia geomedian aineistoja, joiden avulla opiskelija oppii tulkitsemaan maapallon ilmiöiden syy-seuraussuhteita.
Katso hinnat ja edut täältä >
Opetan maantiedettä ja biologiaa lukiolaisille Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa. Tavoitteenani on saada opiskelijat kiinnostumaan luonnontieteistä ja ymmärtämään ajankohtaisia globaaleja ilmiöitä, ja myös sitä, miten ne ilmenevät paikallisesti ja omassa arjessa. Opetan muun muassa kaupunkimaantieteen ja meribiologian koulukohtaisia kursseja.
Kehittämistyö ja monet opetusalan hankkeet, joissa luodaan ja kehitetään uusia oppimisympäristöjä sekä tehdään yhteistyötä eri oppiaineiden ja oppilaitosten kanssa, ovat olennainen osa työtäni. Olin mukana Opetushallituksen LOPS2021 työryhmässä ja Manner-oppikirjailijana olen ollut vuodesta 2010.
Oppikirjailijana on ollut antoisaa jatkuva uuden oppiminen ja oman osaamisen syventäminen sekä rikas yhteistyö asiantuntijoiden kanssa. Itämeri Suomen luonnossa -oppaan tein yhdessä merentutkijoiden kanssa.
Opetan maantiedettä, biologiaa ja terveystietoa Turussa Puolalanmäen lukiossa. Opettajana pyrin olemaan innostava ja kehittämään koko ajan vähän jotakin uutta oppitunneille. Maantieteen opetuksessa minua kiinnostaa erityisesti, miten eri tavoin ja erilaisten tehtävien kautta vaikeistakin asioista saa helposti omaksuttavia.
Olen ollut mukana Otavalla tekemässä aiemmin Kartta tutuksi – sekä Abin biologia -kirjoja. Toimin myös Ylioppilastutkintolautakunnan maantieteen sensorina vuodesta 2020 lähtien. Lisäksi olen mukana BMOL:in maantieteen olympiatyöryhmässä.
Koen että, oppimateriaalin tekeminen pitää oman opetuksen ajan tasalla sekä tarjoaa mahdollisuuksia oman opetuksen kehittämiseen.
Toimin yliopisto-opettajana Helsingin yliopiston Geotieteiden ja maantieteen osastolla. Päivätyökseni opetan yliopisto-opiskelijoita tuottamaan laadukasta geomediaa, kuten karttoja ja kaavioita, sekä opastan heitä käyttämään geoinformatiikkaa työkaluna, jolla voi ratkoa monenlaisia maantieteen tutkimuskysymyksiä niin luonnon- kuin ihmismaatieteessäkin. Perustyöni lisäksi erikoisalaani ovat droneilla maastossa tapahtuva kaukokartoitus, sekä sen keräämän aineiston tarkastelu ja kokeminen virtuaalitodellisuuden sovellusten avulla.
Manner-kirjasarjan tiimissä olen ollut oppikirjailijana vuodesta 2014 lähtien. Maantieteen opetuksessa minua innostavat geomedian monet muodot, joiden avulla maantieteen monipuolisia aineistoja voi tarkastella ja jopa kokea aivan uusilla tavoilla.
Toimin maantieteen lehtorina Tölö gymnasiumissa Helsingissä. Maantieteen opetuksessa minua innostaa luonnontieteiden ja ihmistieteiden symbioosi, joka saa oppiaineen eläväksi ja ajankohtaiseksi. Yleissivistystä lisää ajankohtaisista aiheista keskusteleminen opiskelijoiden kanssa, mikä myös auttaa hahmottamaan yhteyksiä muihin oppiaineisiin kuten yhteiskuntaoppiin ja biologiaan.
Opetustyöni ohessa olen toiminut Ylioppilastutkintolautakunnan maantieteen sensorina vuodesta 2000 lähtien sekä Otavalla oppikirjailijana Abi Maantiede-kirjassa sekä Lukion maantiede- ja Manner-sarjoissa. Olen ollut mukana myös lukion LOPS-työryhmissä sekä muissa Opetushallituksen maantieteellisissä hankkeissa, kuten PaikkaOpin ohjausryhmässä.
Olen yliopistonlehtori Helsingin yliopiston maantieteen oppiaineessa. Erikoistumisalani on luonnonmaantiede ja erityisesti hydrogeografia, minkä lisäksi olen monessa mukana maantieteen opetukseen liittyen. Olen ylioppilastutkintolautakunnan varsinainen jäsen ja osallistunut maantieteen ylioppilaskokeen sähköistämiseen koko hankkeen ajan. Manner-sarjaa olen ollut tekemässä alusta alkaen.
Oppikirjojen kirjoittaminen on antoisaa vastapainoa muulle opetus- ja tutkimustyölle. Toimin myös maantieteen alan korkeakoulujen valtakunnallisessa hakuyhteistyössä ja useissa muissa opetukseen ja opetuksen kehittämiseen liittyvissä tehtävissä ja hankkeissa. Maantieteen opetuksessa minua innostavat erityisesti kenttätyöt ja -opetus, kartat sekä vahva ajankohtaisuus.