Att undervisa årskurs tre på distans

Pasi Pentikäinen undervisar årskurs tre i en grundskola i Åbo. I sin distansundervisning har han hittat två fungerande sätt att hålla kontakt med sina elever. I första hand använder Pasi Wilma för att kommunicera med sina elever. Han ordnar också säkra träffar med klassen. Däremot har Pasi inte hållit några distansträffar via nätet med sina elever, eftersom de inte har tillgång till några apparater från skolans sida. Enligt Pasi är nyckeln till att orka med specialarrangemangen tydliga spelregler för både eleverna och deras föräldrar. På det sättet kan var och en fortsätta att göra sitt bästa nu när skolgången flyttat hem till eleverna.

Lärarledd dagbok inspirerar eleverna att skriva

”Under den första distansveckan hade vi skrivande som tema, och eleverna övade på det genom att skriva dagbok. Eleverna ritade också bilder till sina tester. Jag har sagt till vårdnadshavarna att de kan kontrollera stora bokstäver, punkter och sammansatta ord. Jag har också gett eleverna i läxa att röra på sig utomhus, till exempel genom att gå på promenad med sin familj, och bett dem skriva om det i sina dagböcker. Uppgifter som uppmuntrar eleverna att röra på sig har också varit en gymnastikstund och att städa, där man kan sträcka på sig och böja sig ner. Uppgiften Ring ett samtal har inspirerat många att ringa mormor eller farfar och sedan skriva om det i dagboken.”

Pasi skickar följande dags uppgifter och instruktioner till eleverna via Wilma kvällen innan. ”Om vårdnadshavarna vill kan de titta på uppgifterna tillsammans med eleverna, ifall de känner att det hjälper dem att få koll på läget. För att stöda differentiering delar jag det centrala innehållet från lärarhandledning med vårdnadshavarna, så att de kan se hur man kan öva på något visst innehåll”, berättar Pasi. ”Det är såklart fortfarande jag som ansvarar för undervisningen, men många av barnen ber föräldrarna där hemma om hjälp, och därför vill jag stöda föräldrarna i det här. Föräldrarna kan också kontakta mig om de har frågor eller funderingar.”

Gemenskapen bibehålls via säkra träffar

Tredjeklassare är fortfarande små, och den nya situationen kan kännas förvirrande för många. Därför har Pasi valt att kombinera distansundervisningen med säkra träffar två gånger i veckan. På onsdagar träffas klassen i en park nära skolan, och är självklart noga med att hålla säkert avstånd till varandra. Genom att träffa sina elever får Pasi en uppfattning om hur barnen mår och hur distansundervisningen fungerar för var och en. Under de här träffarna lämnar barnen in sina uppgifter, och kan samtidigt be om hjälp. På fredagar träffas klassen på skolgården. De föräldrar som vill får följa med.

Eleverna har tyckt att de här träffarna är roliga. Eleverna motiveras när de märker att man följer med vad de gör och lär sig, och att de får direkt återkoppling av sin lärare. Pasi ger kommentarer på elevernas uppgifter också via Wilma.

En utmaning med distansundervisningen är att följa med de elever som behöver mest stöd. De gemensamma träffarna underlättar det är, eftersom läraren då åtminstone kan se hur eleverna gör sina uppgifter. ”Om en elev inte kommer till en träff tar jag kontakt med hen och frågar om hen behöver hjälp”, säger Pasi.

Vid behov skickar eleverna in uppgifter till läraren via mejl eller via Wilma. Pasi har också bestämt sig för att skapa en gemensam Whatsapp-grupp för klassen för att göra kommunikationen ännu smidigare.

Mångsidiga läromedel ger utökade möjligheter

Av Otavas läromedelsserier använder Pasi bland annat Karlavagnen i matematik och Expedition i omgivningslära.

”Otavas lärarhandledningar innehåller många olika tips som kan användas vid distansundervisning. Jag ska snart be mina elever ta i bruk Karlavagnen-böckernas kuvert, som innehåller mångsidigt material bland annat för att öva på att mäta. Senare i vår kommer jag ha stor nytta av Karlavagnens digitala tilläggsuppgifter med tillhörande rapportverktyg. Med hjälp av de här uppgifterna kan eleverna repetera det vi gått igenom i matematiken. Jag har också funderat på att ta i bruk Expeditions digimediauppgifter.”

Gör maj till digimånad

Pasi uppskattar att Otava öppnat upp digitala materia för eleverna. ”Min metod är att jobba i maklig takt och inte ta i bruk allt på en gång. I och med att distansundervisningen fortsätter till åtminstone mitten av maj planerar jag att göra maj till digimånad. Nu arbetar vi mer eller mindre som vanligt, och längre fram tar vi i bruk digitala material för att bibehålla elevernas intresse. Digimaterial kräver utrustning och kan ibland göra att eleverna blir ganska uppslukade av det digitala, så därför sparar jag det till kommande veckor.”