Titaani-sarjassa opiskeltavat asiat on esitetty selkeästi oppilaiden ikätasoon soveltuvalla tavalla. Tehtäväkokonaisuudet sopivat erilaisille oppijoille. Titaani mahdollistaa kiireettömän etenemisen opetuksessa.
Oppilaan kirjaan on koottu koko yläkoulun kemian teoria. Oppikirja on saatavilla myös digikirjana.
Oppikirjan lisäksi Titaaniin kuuluvat vuosiluokkakohtaiset työkirjat, painettuna ja digikirjana. Tehtävät etenevät helpoimmasta vaikeampaan, joten ne soveltuvat sekä tukea tarvitseville että lisähaastetta kaipaaville. Mukana on myös oppilastöitä sekä digitaalisilla välineillä tehtäviä tutkimuksia ja simulaatioita. Mallivastaukset tehtäviin löytyvät opettajan digiopetusaineistosta.
Eriyttämisen tueksi sarjaan kuuluu Titaani E-kirjat, joissa on teoria ja tehtävät ovat yksissä kansissa. Kullekin vuosiluokalle on oma kirjansa. Titaani E-kirjat on kirjoitettu selkokielellä ja niillä on Selkokeskuksen myöntämä selkotunnus. Kirjat ovat yleisopetuksen opetussuunnitelman mukaisia. Titaani E -kirjoihin on saatavilla vastaukset pdf.
Digikirjat vastaavat sisällöltään painettuja kirjoja. Lisäksi digikirjassa on runsaasti Titaani-sarjaa varten kuvattuja videoita ja oppikirjan tekstit voi myös kuunnella. Digikirja sisältää digitaalisesti toteutettuna samat tehtävät kuin painettu kirja. Kaikkien tehtävien vastaukset ovat digiopetusaineistossa, jossa on myös muokattavia koetehtäviä sekä mallikokeita.
Digitehtävät vastaavat painettujen tehtäväkirjojen tehtäviä. Digitehtäviin voi vastata kirjoittamalla tai lataamalla oman tiedoston. Oppilas saa välittömän palautteen ja voi seurata omaa edistymistään.
Otso-sovellus ja painettu oppikirja yhdessä avaavat oppilaan käyttöön äänitteitä ja videoita. Helppokäyttöisen Otson voit ladata mobiililaitteeseen sovelluskaupasta veloituksetta.
Digiopetusaineisto on tukena oppituntien suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Se sisältää mm.
Titaani E-kirjoissa teoria ja tehtävät ovat yksissä kansissa. Kullekin vuosiluokalle on oma kirjansa.
Titaani E-kirjat on kirjoitettu selkokielellä ja niillä on Selkokeskuksen myöntämä selkotunnus. Tämä tarkoittaa sitä, että kieltä on yksinkertaistettu. Lisäksi myös taitto on selkomukautettu eli erityistä huomiota on kiinnitetty siihen, että kuvat ja tekstit on aseteltu sivuille siten, että oppiminen helpottuu. Kirja soveltuu niille, joille lukeminen tuottaa vaikeuksia ja myös niille, joiden äidinkieli ei ole suomi. Titaani E-materiaalit ovat yleisopetuksen opetussuunnitelman mukaisia.
Titaani E -kirjoihin on saatavilla vastaukset pdf.
Titaanin digimateriaaleista löytyy lisää keinoja eriyttämiseen.
Titaani-sarjan digiopetusaineistosta löytyy käyttäjille valmiita kokeita ja koetehtäväpankkeja, joista on mahdollista itse räätälöidä kokeita. Titaanin digiopetusaineistoja on täydennetty valmiilla kokeilla ja koetehtäväpankeilla, jotka soveltuvat erityisesti E-kirjan käyttäjälle. Näitä tehtäviä laadittaessa on varmistettu, että niihin vastaaminen on mahdollista, jos aiheen on opiskellut Titaanin E-kirjasta.
Titaani-sarjan digiopetusaineistossa on noin 40 uutta Kahoot!-visaa. Kahoot!-visat ovat käytettävissä suoraan digiopetusaineiston jokaisen luvun kohdalta. Ne rikastuttavat opetusta, aktivoivat oppilaita, tekevät luvussa opittujen asioiden kertaamisesta hauskaa ja tuovat pelillisyyttä oppitunneille.
Vinkit ja ideat
Pieni kisa virkistää! Kokosimme 7.–9. luokkien fysiikan ja kemian aihepiireistä asioita kolmeen listaan: ensimmäisessä on 7. lk kemian ja fysiikan asioita, toisessa on 8. lk fysiikan käsitteitä ja kolmannessa 7.–9. lk kemiaa. Pisteytimme listojen aiheet.
Vinkki 1: Eniten pisteitä keränneelle joukkueelle kannattaa luvata pieni palkinto. Esimerkiksi muumitikkareiden on selvästi havaittu lisäävän yläkoululaisen juoksuvauhtia ja jopa luovuutta.
Vinkki 2: Tehtävän voi halutessaan teettää myös projektityönä esimerkiksi Office 365 -ympäristön Powerpointissa.
Elektronirakenteiden harjoittelusta on luontevaa siirtyä opiskelemaan jaksollisen järjestelmän rakennetta ja syventyä sitten sidosten salaisuuksiin. Ota oheisesta monistepohjasta A3-kokoinen kopio oppilaille. Täydentäkää elektronikuorimallit ja etsikää säännöt jaksollisen järjestelmän rakentumiselle. Samaan monisteeseen voidaan myös nimetä pääryhmät.
Artikkelit
Selkokeskus on myöntänyt fysiikan ja kemian Titaani E -oppikirjoille Selkotunnuksen. ”Selkomerkki oppikirjassa on iso asia tiedon saavutettavuuden ja tasa-arvon kannalta. Jokaisella oppilaalla on oikeus ymmärrettävään tietoon”, pohtii Selkokeskuksen asiantuntija, aineenopettaja ja erityisopettaja Riikka Tuohimetsä.
Artikkelit
Titaani E -materiaalit tuovat uuden opetussuunnitelman mukaiset fysiikan ja kemian sisällöt kaikkien saataville. Titaani E-materiaalit soveltuvat niin aineenopettajan kuin erityisopettajankin työkaluksi. Ne madaltavat oppimisen esteitä.
Artikkelit
Uutta yläkoulun fysiikan ja kemian sarjaa suunnitellessamme halusimme ottaa huomioon niin oppilaan kuin opettajankin tarpeet ja toiveet. Syntyi Titaani-sarja, jonka erittäin laajassa aineistossa riittää valinnanvaraa. Seuraavassa on joitakin omia suosikkejani, joita hyödynnän opetuksessani.
Uutiset
Oppimateriaaleilla on merkittävä asema suomalaisen sivistyksen ja menestyksen luojana. Otavan Kirjasäätiön oppimateriaalipalkinnolla halutaan tukea ja kannustaa laadukkaiden oppimateriaalien sisältöjen kehittämistä ja tekemistä Suomessa. Palkinto on tunnustus merkittävästä saavutuksesta oppimateriaalien tekemisen alueella. Oppimateriaalipalkinto on perustettu vuonna 2012, ja se jaetaan vuosittain. Palkinnon arvo on 15 000 euroa.
Martti Heinonen on toiminut pitkään ensin matematiikan, fysiikan ja kemian lehtorina, ja sittemmin rehtorina yläkoulussa ja lukiossa Kiuruvedellä.
Erityisen kiinnostunut Martti on oppimista parantavista ja opetustyötä helpottavista toimintatavoista ja menetelmistä. Kiinnostava ja oppilaan kokemusmaailmasta lähtevä oppimateriaali on hänen mielestään keskeinen avain hyviin oppimistuloksiin.
Jukka opettaa fysiikkaa, kemiaa ja matematiikkaa peruskoulussa Lempäälässä. Opettajana hän pyrkii etsimään toimivia lähestymistapoja havainnollistamiseen, eriyttämiseen, arviointiin ja toiminnallisiin työtapoihin. Hän on erityisen kiinnostunut siitä, miten oppitunneilla käsiteltävät asiat liittyvät eri oppilaiden arkeen nyt ja tulevaisuudessa, ja miten aiheita voisi konkretisoida.
Jukka on ollut mukana useissa oppimateriaalihankkeissa. Kehittämistyön tuloksena on syntynyt muun muassa Phenomenon-based Learning -oppimateriaalisarja amerikkalaiselle kustantajalle sekä Otavan kanssa kehitetyt Titaani- ja Tutkimusmatka-sarjat. Lisäksi hän on ollut mukana selkokielisten oppimateriaalien kehitystyössä sekä opetusvälineisiin ja -ympäristöihin liittyvissä hankkeissa ja vetänyt työpajoja opettajille Suomessa ja USA:ssa.
Jukalle on myönnetty Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön palkinto vuonna 2013 sekä Otavan Kirjasäätiön oppikirjailijapalkinto vuonna 2020.
Mikko opettaa fysiikkaa, matematiikkaa ja tietotekniikkaa Mikkelin lukiossa. Oppilastyöt ja demonstraatiot ovat tärkeä osa hänen oppituntejaan.
Mikko on osallistunut useisiin oppimateriaaliprojekteihin ja opetusvälineiden sekä -ympäristöjen kehittämishankkeisiin. Kehittämistyön tuloksena on syntynyt muun muassa Phenomenon-based Learning -oppimateriaalisarja amerikkalaiselle kustantajalle sekä Otavan kanssa kehitetyt Titaani- ja Tutkimusmatka-sarjat. Hän on myös kouluttanut fysiikan opettajia muun muassa Yhdysvalloissa ja Intiassa sekä ollut mukana luomassa useita NOT-, TASS- ja LATMOS-tiedekouluja.
Mikolle on myönnetty Fulbright Distinguished Award in Teaching vuonna 2010, Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön palkinto vuonna 2013 sekä Otavan Kirjasäätiön oppikirjailijapalkinto vuonna 2020.
Helena Muilu on ollut kemian ja fysiikan opettaja Jyväskylän normaalikoulussa jo yli kaksikymmentäviisi vuotta.
Helena on erityisen kiinnostunut ilmiölähtöisestä opiskelusta ja oppilaita aktivoivista työtavoista. Hän haluaa haastaa oppilaat kehittämään ajatteluaan myös luonnontieteellisten asioiden parissa.
Tommi Virtanen on toiminut kemian opettajana vähän yli kymmenen vuotta. Viimeiset kahdeksan vuotta hän on opettanut Espoossa.
Tommin mielestä opettamisen tulee olla oppilaslähtöistä. Hän haluaa, että oppilaat pitävät luonnontieteitä kiinnostavina ja tärkeinä oppiaineina.