Opiskelijan digilisämateriaalit
Mooli-sarjaan (LOPS 2016) on saatavilla kurssikohtaiset opiskelijan digilisämateriaalit. Esimerkiksi painetun kirjan hankkinut opiskelija voi käyttää materiaaleja vapaasti ilman kirjautumista.
Mooli on monipuolinen ja moderni, opettajaa ja opiskelijaa innostava oppimateriaali lukion kemian opiskeluun. Se vahvistaa opiskelijan luonnontieteellistä sivistystä ja kannustaa opiskelemaan ryhmissä.
Mooli-sarjaan (LOPS 2016) on saatavilla kurssikohtaiset opiskelijan digilisämateriaalit. Esimerkiksi painetun kirjan hankkinut opiskelija voi käyttää materiaaleja vapaasti ilman kirjautumista.
Mooli mahdollistaa tvt:n monipuolisen käytön opetuksen osana. Videot ja animaatiot havainnollistavat kemian ilmiöitä ja käsitteitä modernilla otteella. Opiskelijan aktiivista roolia korostetaan.
Mooli soveltuu kaikenkokoisille ryhmille ja erilaisille oppijoille. Opetusteksti on selkeää, kuvat ja graafiset esitykset tukevat oppimista. Kemian teoriat ja kokeelliset työt yhdistyvät selkeäksi kokonaisuudeksi.
Sarjaan kuuluu myös digikirja, digiopetusaineisto ja digikokeet. Digikirjassa on mukana mm. videoita, animaatioita ja interaktiivisia harjoituksia. Digiopetusaineisto on opettajan apuri tuntien pitoon ja suunnitteluun. Kätevät kemian digikokeet auttavat sähköiseen yo-kokeeseen valmistautumisessa.
Mooli antaa vahvan pohjan ylioppilaskirjoituksiin ja jatko-opintojen pääsykokeisiin.
Vinkki oppitunnille Mooli-päivän iloksi!
Artikkelit
Uudistunut lukion kemian Mooli säilyttää parhaat ominaisuutensa, kun sarjaa on päivitetty uuden opetussuunnitelman sisältöjen ja tavoitteiden mukaisiksi. Lisäksi uudistuksella on ollut kaksi keskeistä päämäärää: joustavuus ja eriyttäminen.
Opetusvinkit
Mooli-sarja tarjoaa monipuolisia vinkkejä kemian etäopetuksen tueksi. Poimi ne käyttöösi täältä!
Artikkelit
Kemian ylioppilastutkinnon koe lähestyy! Mooli-sarjan tekijä Leena Turpeenoja listasi viisi vinkkiä abille hyvän ja täsmällisen vastauksen laatimiseksi.
Artikkelit
”Yhteisopettajuus tarjosi meille mahdollisuuden antaa opiskelijalle enemmän aikaa”, kertoo Kuopion lyseon lukion kemian opettaja sekä Mooli-sarjan oppikirjailija Leena Turpeenoja. Hän on toteuttanut yhdessä kollegansa kanssa useita lukion kemian kursseja, ja yllättynyt aina yhtä positiivisesti.
Leenalla on opettajakokemusta laboratorioalalta ammatilliselta puolelta, yliopistosta ja lukiosta. Ennen siirtymistään Kuopion Lyseon lukioon syksyllä 1996 Leena toimi opettajana Oulun Lyseon lukiossa, jossa hän käynnisti kansainvälisen IB-lukion kemian opetuksen. Hän on pitänyt runsaasti täydennyskoulutusta kemian opettajille. Lisäksi hän on toiminut muun muassa Kuopion kaupungin LUMA-hankkeen koordinaattorina ja lukio-yliopistoyhteistyön kehittäjänä. Hänet on valittu MAOL:n vuoden opettajaksi. Leena on kiinnostunut kemian kokeellisen ja tutkimuksellisen lähestymistavan hyödyntämisestä lukio-opetuksessa ja monipuolisista arviointimenetelmistä.