Abi yhteiskuntaoppi on erinomainen lähde- ja harjoituskirja ainereaaliin valmistautuvalle abiturientille. Sitä voidaan käyttää itsenäisesti tai erillisen kertauskurssin oppikirjana.
Abi yhteiskuntaoppi sisältää tietoa yhteiskuntaopin ainereaalista ja käytännön vinkkejä kokeeseen valmistautumista varten. Se huomioi uuden opetussuunnitelman vaatimukset ja nostaa esiin keskeisimmät asiat kaikista lukion kursseista. Kirjan avulla abiturientti kykenee erottamaan olennaisen epäolennaisesta. Asiat on selitetty kattavasti, ja niitä on tarkasteltu monesta eri näkökulmasta.
Abi yhteiskuntaoppi auttaa hahmottamaan suuria kokonaisuuksia sekä yksittäisten kurssien sisällä että eri kurssien välillä. Lisäksi kirja neuvoo esimerkkien avulla, miten vastata erityyppisiin yhteiskuntaopin tehtäviin. Mukana on paljon materiaalia, joka auttaa abiturienttia saavuttamaan tavoitteensa.
Vanhan OPSin mukaisen Abi yhteiskuntaoppi –kirjan ennakkotehtävien vastaukset
Oikeat vastaukset taloustiedon kurssin ennakkotehtäviin
Oikeat vastaukset yhteiskuntatiedon kurssin ennakkotehtäviin
Abi yhteiskuntaoppi yhteiskuntatiedon ennakkotehtävän 2 oikea vastaus
Abi yhteiskuntaoppi taloustiedon kurssin ennakkotehtävän 2 oikea vastaus
ISBN/GTIN: 978-951-1-35054-5 Hinta: 31,27€ alv. 0%Hinta: 34,40€ alv. 10%
Olen opettanut historiaa ja yhteiskuntaoppia Ressun lukiossa vuodesta 1996 lähtien. Historia ja yhteiskuntaoppi ovat luonteeltaan sellaisia aineita, ettei niiden parissa ole helppoa tai aina edes mahdollista löytää ehdotonta totuutta. Oppimateriaaleja tarvitaan jäsentämään netin aiheuttamaa informaatiokaaosta ja auttamaan opiskelijoita näkemään tietotulvan ympärillä olevat suuret linjat. Oppimateriaalit auttavat harjoittamaan myös kriittistä lukemista ja ajattelua – taitoja, joita ei voi kyllin nykymaailmassa korostaa.
Olen ollut mukana tekemässä historian ja yhteiskuntaopin oppimateriaalia kaikille luokka-asteille (Otavan Forum-sarja). Hyvä oppimateriaali linkittyy ympäröivään maailmaan. Se ei tarjoa liian valmiita vastauksia, vaan tuo esille erilaisia näkökulmia. Se houkuttelee tutkimaan lisää ja osoittaa, mistä tutkimisen voisi aloittaa. Hyvä oppikirja auttaa harjoittamaan monenlaisia taitoja ja provosoi sopivasti lukijaa. Räväkkyys haastaa lukijansa ajattelemaan itse.
Antille on myönnetty Suomen tietokirjailijoiden vuoden oppikirjailija -palkinto vuonna 2018.
Opetan historiaa ja yhteiskuntaoppia Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa. Pyrin innostamaan opiskelijoita, että he seuraisivat ajankohtaisia asioita, osallistuisivat ja argumentoisivat mielipiteitään. Tärkeänä pidän myös, että historiallisen ajattelun taito, asiayhteyksien ymmärrys ja oma kriittinen ajattelu kehittyisivät.
Aloitin Otavalla oppikirjailijana 1990-luvun alkupuolella ja Forum-sarjassa olen ollut mukana koko ajan. Haluan edistää oppimista monipuolisilla, ajattelua kehittävillä ja lähdekritiikkiin opastavilla aineistoilla. Olen aina mielelläni osallistunut erilaisten oppimateriaalien kehittämiseen. Tästä esimerkkeinä Weilin+Göösin Ihmisen historiaa tilastoina -teemakirjanen ja Sanomalehtien liiton paketti Kansalaisena EU:ssa – sanomalehdet eurooppalaisuuden opetuksessa. Lisäksi olin yli 20 vuoden ajan mukana Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton (HYOL ry) työryhmissä ja hallituksessa ja osallistuin monien pedagogisten aineistojen laatimiseen. Toimin kauan myös historian ja yhteiskuntaopin sensorina Ylioppilastutkintolautakunnassa.
Maailman Tiedekeskusliitto myönsi Markulle ASTC-Honour Roll of Teachers -kunniakirjan vuonna 1997. Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL valitsi hänet vuonna 2020 vuoden historian ja yhteiskuntaopin opettajaksi.
Opetan historiaa ja yhteiskuntaoppia Kerttulin lukiossa Turussa. Historian opetuksessa minulle on tärkeää, että opiskelijat hahmottaisivat historiaa ymmärtämällä asioiden moninaiset yhteydet. Toivoisin heidän myös kykenevän historialliseen empatiaan. Yhteiskuntaopin puolella pidän keskeisenä, että opiskelijat oppisivat muodostamaan oman käsityksensä yhteiskunnasta sekä olemaan kriittisiä yhteiskunnan jäseniä ja hyviä keskustelijoita.
Olen ollut vuodesta 2003 tekemässä lukion Forum-sarjoja. Oppikirjailijan urani ohella olin pitkään mukana Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton hallituksessa, lukiotyöryhmän jäsenenä ja jonkin aikaa ryhmän vetäjänä. Ainejärjestön materiaalituotannossa olen ollut mukana tekemässä esimerkiksi preliminäärikokeita.