Abi historia on erinomainen lähde- ja harjoituskirja ainereaaliin valmistautuvalle abiturientille. Sitä voidaan käyttää itsenäisesti tai erillisen kertauskurssin oppikirjana.
Abi historia sisältää tietoa historian ainereaalista ja käytännön vinkkejä kokeeseen valmistautumista varten. Se huomioi uuden opetussuunnitelman vaatimukset ja nostaa esiin keskeisimmät asiat kaikista lukion kursseista. Kirjan avulla abiturientti kykenee erottamaan olennaisen epäolennaisesta. Asiat on selitetty kattavasti, ja niitä on tarkasteltu monesta eri näkökulmasta.
Abi historia auttaa hahmottamaan suuria kokonaisuuksia sekä yksittäisten kurssien sisällä että eri kurssien välillä. Lisäksi kirja neuvoo esimerkkien avulla, miten vastata erityyppisiin historian tehtäviin. Mukana on paljon materiaalia, joka auttaa abiturienttia saavuttamaan tavoitteensa.
Abi historia -kirjan (LOPS16) ennakkotehtävien vastaukset löydät täältä.
Abi historia on erinomainen lähde- ja harjoituskirja ainereaaliin valmistautuvalle abiturientille. Sitä voidaan käyttää itsenäisesti tai erillisen kertauskurssin oppikirjana. Abi historia sisältää tietoa historian ainereaalista ja käytännön vinkkejä kokeeseen valmistautumista varten. Se nostaa esiin keskeisimmät asiat kaikista lukion kursseista. Kirjan avulla abiturientti kykenee erottamaan olennaisen epäolennaisesta. Asiat on selitetty kattavasti, ja niitä on tarkasteltu monesta eri näkökulmasta. Abi historia auttaa hahmottamaan suuria kokonaisuuksia sekä yksittäisten kurssien sisällä että eri kurssien välillä. Lisäksi kirja neuvoo esimerkkien avulla, miten vastata erityyppisiin historian tehtäviin. Mukana on paljon materiaalia, joka auttaa abiturienttia saavuttamaan tavoitteensa.
ISBN/GTIN: 978-951-1-33136-0 Hinta: 34,09€ alv. 0%Hinta: 37,50€ alv. 10%
Olen opettanut historiaa ja yhteiskuntaoppia Ressun lukiossa vuodesta 1996 lähtien. Historia ja yhteiskuntaoppi ovat luonteeltaan sellaisia aineita, ettei niiden parissa ole helppoa tai aina edes mahdollista löytää ehdotonta totuutta. Oppimateriaaleja tarvitaan jäsentämään netin aiheuttamaa informaatiokaaosta ja auttamaan opiskelijoita näkemään tietotulvan ympärillä olevat suuret linjat. Oppimateriaalit auttavat harjoittamaan myös kriittistä lukemista ja ajattelua – taitoja, joita ei voi kyllin nykymaailmassa korostaa.
Olen ollut mukana tekemässä historian ja yhteiskuntaopin oppimateriaalia kaikille luokka-asteille (Otavan Forum-sarja). Hyvä oppimateriaali linkittyy ympäröivään maailmaan. Se ei tarjoa liian valmiita vastauksia, vaan tuo esille erilaisia näkökulmia. Se houkuttelee tutkimaan lisää ja osoittaa, mistä tutkimisen voisi aloittaa. Hyvä oppikirja auttaa harjoittamaan monenlaisia taitoja ja provosoi sopivasti lukijaa. Räväkkyys haastaa lukijansa ajattelemaan itse.
Antille on myönnetty Suomen tietokirjailijoiden vuoden oppikirjailija -palkinto vuonna 2018.
Opetan historiaa ja yhteiskuntaoppia Kerttulin lukiossa Turussa. Historian opetuksessa minulle on tärkeää, että opiskelijat hahmottaisivat historiaa ymmärtämällä asioiden moninaiset yhteydet. Toivoisin heidän myös kykenevän historialliseen empatiaan. Yhteiskuntaopin puolella pidän keskeisenä, että opiskelijat oppisivat muodostamaan oman käsityksensä yhteiskunnasta sekä olemaan kriittisiä yhteiskunnan jäseniä ja hyviä keskustelijoita.
Olen ollut vuodesta 2003 tekemässä lukion Forum-sarjoja. Oppikirjailijan urani ohella olin pitkään mukana Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton hallituksessa, lukiotyöryhmän jäsenenä ja jonkin aikaa ryhmän vetäjänä. Ainejärjestön materiaalituotannossa olen ollut mukana tekemässä esimerkiksi preliminäärikokeita.
Opetan historiaa ja yhteiskuntaoppia Helsingin medialukiossa. Opetukseni motto on: oppiminen on ennen kaikkea ajattelua. Tätä ajatusta olen pyrkinyt edesauttamaan opetuksessa ja oppikirjatyössä.
Olen ollut tekemässä lukion historian ja yhteiskuntaopin Forum-sarjaa alusta lähtien. Lisäksi olen ollut tekemässä peruskoulun historian ja yhteiskuntaopin Forum-sarjaa ala- ja yläkouluun. Olen ollut aktiivisesti mukana Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton (HYOL) ja Suomen tietokirjailijoiden toiminnassa.
Suomen tietokirjailijat ry myönsi Kimmolle oppikirjailijapalkinnon vuonna 2013. Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL valitsi hänet vuonna 2014 vuoden historian ja yhteiskuntaopin opettajaksi.
Olen opettanut historiaa ja yhteiskuntaoppia yläkoulussa, aikuislukiossa, vankilakoulussa ja päivälukiossa. Tällä hetkellä toimin lukion rehtorina Helsingissä. Opetustyössäni olen pyrkinyt tekemään historiaa eläväksi ja vahvasti nykypäivään liittyväksi opettamalla syy- ja seuraussuhteita. Vastaavasti yhteiskuntaopissa koen tärkeäksi kertoa ja tutkia arjen ilmiöitä.
Ennen opetustyötä olen tehnyt historiallisia dokumentteja ja kirjoittanut artikkeleja erilaisille lehdille. Lisäksi olen ollut mukana tekemässä opetusmateriaaleja Kadettikunnalle ja Keskuskauppakamarille. Olen ollut tekemässä oppikirjoja Otavalle 2000-luvun alusta asti, ja oppimateriaaleja on tullut tehtyä alakoulusta lukioon. Näiden töiden lisäksi olen toiminut historian ja yhteiskuntaopin sensorina Ylioppilastutkintolautakunnassa noin 15 vuotta.