Opetusvinkit

Vinkit Welcome to our school! -mobiilipelin käyttöön

Into Welcome to our school! -pelissä esitellään oma koulu kuvitteelliselle ulkomaalaiselle ystävyyskoululle. Pelin kuluessa oppilas kertoo omasta koulustaan ja koulunkäynnistään englanniksi, soveltaa ja käyttää rohkeasti oppimaansa kielitaitoa sekä toimii erilaisissa kielenkäyttötilanteissa. Lue, kuinka hyödynnät peliä parhaalla tavalla luokkasi kanssa.

Mitä Into-pelit ovat?

Into-pelit ovat mobiililaitteilla toimivia pelejä, jotka yhdistävät oppiaineet, opetussuunnitelman ja ilmiöt.

Alakoulun 3–6-luokille suunnitellut pelit liittyvät alakoulun ympäristöopin, matematiikan, äidinkielen ja kirjallisuuden sekä englannin teemoihin.

Millainen Welcome to our school! -peli on?

Into Welcome to our school! -pelissä esitellään oma koulu kuvitteelliselle ulkomaalaiselle ystävyyskoululle. Tehtävät kannustavat oppilasta toimimaan muiden kanssa englannin kielellä. Pelin kuluessa oppilas kertoo omasta koulustaan ja koulunkäynnistään englanniksi, soveltaa ja käyttää rohkeasti oppimaansa kielitaitoa sekä toimii erilaisissa kielenkäyttötilanteissa.

Peli on tarkoitettu neljäsluokkalaisille ja soveltuu suoritettavaksi esimerkiksi kahden oppitunnin aikana. Tehtävien sisällöt ja sanasto on poimittu 4. luokan englannin ja ympäristöopin opetussuunnitelmista.

Pelissä oppilaat eivät kilpaile keskenään, vaan ryhmien tarkoitus on tuottaa mahdollisimman monipuolinen ja hieno esittely omasta koulustaan ja suomalaisen koululaisen elämästä. Opettaja voi valita, tekevätkö ryhmät kaikki tehtävät vai jaetaanko tehtäviä eri ryhmien kesken.

Peli pähkinänkuoressa

  • Oppiaineet: englanti ja ympäristöoppi
  • Kesto: noin 90 minuuttia (soveltuu suoritettavaksi esimerkiksi kahden oppitunnin aikana)
  • Luokka-aste: 4
  • Pelipohja: kuvitteellinen pelipohja (esim. koulun pohjapiirros)/gps-kartta
  • Pelipaikka: aidossa kouluympäristössä tai kuvitteellisella pelipohjalla

Miten otat Welcome to our school! -pelin käyttöön? 

Miten hyödynnät Welcome to our school! -peliä parhaalla tavalla?

  1. Hyödynnä peliä opetusta syventävänä sisältönä englannin tunnilla. Pelin aikana oppilas oppii kertomaan omasta koulustaan ja koulunkäynnistään englanniksi sekä soveltamaan rohkeasti oppimaansa kielitaitoa.
  2. Muokkaa peliaikaa ja suoritettavien tehtävien määrää tarpeen mukaan.
  3. Kokeile pelipohjana koulunne pohjapiirrosta (pdf). Näin voitte pelata tutussa ympäristössä sisätiloissa.
  4. Ota pelitilanteeseen mukaan apuohjaaja, joka tukee ohjaamisessa ja arvioinnissa. Näin oppilaat saavat nopeammin palautetta tehtävistään ja pääsevät etenemään pelissä.

Mitä peliä kokeilet seuraavaksi?

Käytössäsi on kuusi muuta peliä:

  • Koira lemmikkinä 3–4
  • Vuodenajat 4
  • Hei me pyöräillään! 5–6
  • Itämeri 5–6
  • Eurooppa 5–6
  • Aurinkokunta 6

Tutustu tarkemmin pelien sisältöihin.

Lue myös:

Vinkit Into Koira lemmikkinä -mobiilipelin käyttöön

Vinkit Into Aurinkokunta 6 -mobiilipelin käyttöön

Vinkit Hei me pyöräillään! -mobiilipelin käyttöön