Vinkit Into Koira lemmikkinä -mobiilipelin käyttöön

Into Koira lemmikkinä -pelissä pohditaan koiran hankintaa ja tutustutaan koiran hoitamiseen kahden eri oppiaineen näkökulmasta. Peli on tarkoitettu 3.–4.-luokkalaisille ja se sopii kertaavaksi tai opetusta syventäväksi peliksi. Lue, kuinka hyödynnät peliä parhaalla tavalla.

Mitä Into-pelit ovat?

Into-pelit ovat mobiililaitteilla toimivia pelejä, jotka yhdistävät oppiaineet, opetussuunnitelman ja ilmiöt.

Alakoulun 3–6-luokille suunnitellut pelit liittyvät alakoulun ympäristöopin, matematiikan, äidinkielen ja kirjallisuuden sekä englannin teemoihin.

Millainen Koira lemmikkinä -peli on?

Into Koira lemmikkinä -pelissä pohditaan koiran hankintaa ja tutustutaan koiran hoitamiseen kahden eri oppiaineen näkökulmasta. Peli on tarkoitettu 3.–4.-luokkalaisille ja se sopii kertaavaksi tai opetusta syventäväksi peliksi. Pelin tavoitteena on toimia ryhmässä vuorovaikutustilanteessa ja soveltaa tietoa.

  1. Äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen tavoitteina on tutustua tietotekstiin, lukea erilaisia mediatekstejä ja hankkia tietoa.
  2. Ympäristöopin tavoitteet liittyvät tiedonhankintaan ja rajatun aiheen tutkimiseen: mitä lemmikkiä hankkiessa pitää ottaa huomioon ja miten lemmikkiä hoidetaan.

Peli pähkinänkuoressa

  • Oppiaineet: äidinkieli ja kirjallisuus, ympäristöoppi
  • Kesto: 60–90 minuuttia
  • Luokka-asteet: 3–4
  • Pelipohja: kuvitteellinen pelipohja (suositus)
  • Pelipaikka: mahdollista pelata luokkatilassa, ei vaadi lisäjärjestelyjä

Miten otat Koira lemmikkinä -pelin käyttöön? 

Miten hyödynnät Koira lemmikkinä -peliä parhaalla tavalla?

  1. Hyödynnä peliä kertaavana tai opetusta syventävänä sisältönä ympäristöopin tai äidinkielen ja kirjallisuuden tunneilla.
  2. Koira lemmikkinä -peli sopii rajatun aiheensa vuoksi hyvin yhden oppitunnin mittaiseksi hauskaksi aktiviteetiksi. Muokkaa kuitenkin peliaikaa ja suoritettavien tehtävien määrää tarpeen mukaan. Peliä voi pelata myös useammassa osassa. Näin oppilaille ei tule kiire ja pelaamista on kiva jatkaa seuraavanakin päivänä.
  3. Ota pelitilanteeseen mukaan apuohjaaja, joka tukee ohjaamisessa ja arvioinnissa. Näin oppilaat saavat nopeammin palautetta tehtävistään ja pääsevät etenemään pelissä.

Mitä peliä kokeilet seuraavaksi?

Käytössäsi on kuusi muuta peliä:

  • Vuodenajat 4
  • Welcome to our school! 4
  • Hei me pyöräillään! 5–6
  • Itämeri 5–6
  • Eurooppa 5–6
  • Aurinkokunta 6

Tutustu tarkemmin pelien sisältöihin.