Vinkit Into Aurinkokunta 6 -mobiilipelin käyttöön

Mitä Into-pelit ovat?

Into-pelit ovat mobiililaitteilla toimivia pelejä, jotka yhdistävät oppiaineet, opetussuunnitelman ja ilmiöt.

Alakoulun 3–6-luokille suunnitellut pelit liittyvät alakoulun ympäristöopin, matematiikan, äidinkielen ja kirjallisuuden sekä englannin teemoihin.

Millainen Aurinkokunta-peli on?

Into Aurinkokunta -pelissä tutustutaan Aurinkokuntaan neljän eri oppiaineen näkökulmasta. Tutkiva peli on tarkoitettu kuudesluokkalaisille ja se sopii kertaavaksi tai opetusta syventäväksi peliksi.

  1. Ympäristöopin osalta tutustutaan Aurinkokunnan kohteisiin ja hahmotetaan planeettojen etäisyyksiä sekä harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian käyttöä.
  2. Matematiikan tavoitteiden mukaisesti harjoitellaan päätelmien ja ratkaisujen esittämistä muille. Pelissä tulkitaan myös taulukoita ja diagrammeja.
  3. Äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteet liittyvät mielipiteen esittämiseen ja perustelemiseen, tiedonhankintaan ja erilaisten tekstilajien tunnistamiseen.
  4. Englanti näkyy puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien parissa työskentelynä sekä kielitietoisuuden kehittymisenä. Pelissä harjoitellaan konkreettisesti erilaisia viestintätilanteita sekä imperfektin käyttöä.

Peli pähkinänkuoressa

  • Oppiaineet: ympäristöoppi, matematiikka, äidinkieli ja kirjallisuus, englanti
  • Kesto: 90-135 minuuttia tai useampi lyhyempi pelihetki (30 minuuttia/kerta)
  • Luokka-aste: 6
  • Pelipohja: kuvitteellinen pelipohja (suositus)
  • Pelipaikka: mahdollista pelata luokkatilassa, ei vaadi lisäjärjestelyjä

Miten otat Aurinkokunta-pelin käyttöön? 

Miten hyödynnät Aurinkokunta-peliä parhaalla tavalla?

  1. Hyödynnä peliä kertaavana tai opetusta syventävänä sisältönä ympäristöopin, matematiikan, englannin tai äidinkielen ja kirjallisuuden tunneilla.
  2. Muokkaa peliaikaa ja suoritettavien tehtävien määrää tarpeen mukaan. Pelejä voi ja kannattaa pelata useammassa osassa. Näin oppilaille ei tule kiire ja pelaamista on kiva jatkaa seuraavanakin päivänä.
  3. Ota pelitilanteeseen mukaan apuohjaaja, joka tukee ohjaamisessa ja arvioinnissa. Näin oppilaat saavat nopeammin palautetta tehtävistään ja pääsevät etenemään pelissä.

Mitä peliä kokeilet seuraavaksi?

Käytössäsi on kuusi muuta peliä:

  • Koira lemmikkinä 3–4
  • Vuodenajat 4
  • Welcome to our school! 4
  • Hei me pyöräillään! 5–6
  • Itämeri 5–6
  • Eurooppa 5–6
  • Aurinkokunta 6

Tutustu tarkemmin pelien sisältöihin.