Vinkit Into Hei me pyöräillään! -mobiilipelin käyttöön

Into Hei me pyöräillään! -pelin tavoitteena on innostaa oppilaita pyöräilemään ja pitämään huolta omasta pyörästään. Pelin aikana oppilaat oppivat pyöräilemään turvallisesti omassa lähiympäristössään, ottamaan muut liikkujat huomioon ja tarkastelemaan pyöräilyn ympäristövaikutuksia. Lue, kuinka hyödynnät peliä parhaalla tavalla luokkasi kanssa.

Mitä Into-pelit ovat?

Into-pelit ovat mobiililaitteilla toimivia pelejä, jotka yhdistävät oppiaineet, opetussuunnitelman ja ilmiöt.

Alakoulun 3–6-luokille suunnitellut pelit liittyvät alakoulun ympäristöopin, matematiikan, äidinkielen ja kirjallisuuden sekä englannin teemoihin.

Millainen Hei me pyöräillään! -peli on?

Into Hei me pyöräillään! -pelin tavoitteena on innostaa oppilaita pyöräilemään ja pitämään huolta omasta pyörästään. Pelin aikana oppilaat oppivat pyöräilemään turvallisesti omassa lähiympäristössään, ottamaan muut liikkujat huomioon ja tarkastelemaan pyöräilyn ympäristövaikutuksia.

Peli on tarkoitettu 5.–6.-luokkalaisille, ja pelin tavoitteet on poimittu OPS:n laaja-alaisen osaamisen tavoitteista, minkä lisäksi pelissä hyödynnetään matematiikan tunneilla kerrytettyä osaamista. Peli on tarkoitettu pelattavaksi osissa noin viikon aikana. Peliä pelataan joko aidossa ympäristössä koulun lähellä tai kuvitteellisella pelipohjalla. Pelaaminen edellyttää pyörää ja sen hallintaa.

Peli pähkinänkuoressa

  • Oppiaineet: OPS:n laaja-alaisen osaamisen tavoitteet, matematiikka
  • Kesto: noin viikko (esim. 1–2 tehtävää/päivä)
  • Luokka-asteet: 5–6
  • Pelipohja: kuvitteellinen pelipohja/gps-kartta
  • Pelipaikka: aidossa ympäristössä koulun lähellä tai kuvitteellisella pelipohjalla

Miten otat Hei me pyöräillään! -pelin käyttöön? 

Miten hyödynnät Hei me pyöräillään! -peliä parhaalla tavalla?

  1. Hyödynnä peliä opetusta syventävänä sisältönä ympäristöopin tunnilla tai esimerkiksi koulusi teemapäivänä. Liikennekasvatukseen sopiva peli harjoittaa konkreettisesti arjen taitoja, kun oppilaat tutustuvat lähiympäristöön ja turvalliseen liikkumiseen.
  2. Muokkaa peliaikaa ja suoritettavien tehtävien määrää tarpeen mukaan.
  3. Varmista turvallinen peliympäristö esimerkiksi koulusi pihalle rajatulle alueelle.
  4. Ota pelitilanteeseen mukaan apuohjaaja, joka tukee ohjaamisessa ja arvioinnissa. Näin oppilaat saavat nopeammin palautetta tehtävistään ja pääsevät etenemään pelissä.

Mitä peliä kokeilet seuraavaksi?

Käytössäsi on kuusi muuta peliä:

  • Koira lemmikkinä 3–4
  • Vuodenajat 4
  • Welcome to our school! 4
  • Itämeri 5–6
  • Eurooppa 5–6
  • Aurinkokunta 6

Tutustu tarkemmin pelien sisältöihin.

Lue myös:

Vinkit Into Koira lemmikkinä -mobiilipelin käyttöön

Vinkit Into Aurinkokunta 6 -mobiilipelin käyttöön