Kokeile luokassa Tarinoiden aapisen pedagogista leikkiä

Tarinoiden aapisen opettajan oppaassa on jokaisen kirjaimen kohdalla pedagoginen leikki, jonka aihepiiri liittyy kulloinkin luettuun aapisen tarinaan. Harjoiteltavana ovat äidinkielen taidot, kuten äänteet, tavut, vastakohdat – unohtamatta mielikuvituksen rikastamista ja keksimistä!

Yllätysasioita kirjastossa -leikki

Tarvitaan: läpinäkymätön pussi sekä tähän asti harjoiteltujen kirjainten kirjainkortit.
Tulosta kirjainkortit (pdf)

Harjoitellaan määrätyllä alkuäänteellä alkavien sanojen keksimistä ja kutkutellaan mielikuvitusta.

Eräänä päivänä kirjastoon ilmestyi outo kone. Se oli ennätyskone, joka teki mitä kummallisempia asioita kirjastoon. Mumu oli jo nähnyt koneesta tulevan esimerkiksi maailman pörröhäntäisimmän oravan, söpöjä temppuilevia hiiriä ja kuolaavimman suukon. Keksitään, mitä kaikkea muuta kone kirjastoon tekee. Jokainen oppilas nostaa vuorollaan pussista kaksi kirjainkorttia (esim. n ja k). Oppilas keksii, mitä kone tekee käyttäen nostamiaan alkukirjaimia, esim. nauravia kottikärryjä tai kutiavia nakkeja. Kortit palautetaan pussiin, ja seuraava oppilas pääsee keksimään, mitä muuta kummallista kirjastoon koneesta ilmestyy.

Tutustu Mumu-hahmoon

Tarinoiden aapisessa seikkailee valloittava Mumu-hahmo:

”Murmur! Minä olen Mumu. Olen aika suloinen, mutta arvaas mitä? Silti myös hurjin. Ja minulla on tasku, josta löytää ihan mitä tahansa! Vaikka kerrostalon, pieniä ötököitä tai iltasatukirjan. Maailman parasta on, että saan seikkailla juuri SINUN aapisessasi. Olen varma, että meistä tulee hyvät kaverit.”

 

Lue lisää Tarinoiden aapisesta >