Tulostettava ohje Opepalvelun ylläpitäjille Opepalvelu – ylläpitäjän ohjeet
Uudistunut Opepalvelu – ylläpitäjän ohjeet
Opepalvelu on uudistunut ja uudistuneessa palvelussa ylläpitäjillä on nyt enemmän oikeuksia.
Samat tutut tunnukset ja sama kirjautumisosoite
Opepalveluun kirjaudutaan samoilla tunnuksilla joilla olet tähänkin asti Opepalveluun kirjautunut, ja myös kirjautumisosoite on sama https://opepalvelu.otava.fi/
Koulun tiedot
Kaikki omaa oppilaitosta koskevat tiedot löytyvät Koulun tiedot –välilehdeltä. Huomaathan, että Koulun tiedot -välilehden alta löytyy neljä alasivua; perustiedot, tilaukset, opettajat ja luokat/oppilaat. Koulun tietoihin pääsee myös oikeasta yläreunasta, oman nimen vieressä olevien kolmen pisteen takaa aukeavan valikon kautta.
Rehtorit ja koulusihteerit ovat automaattisesti koulun ylläpitäjiä
Kaikilla rehtoreilla ja koulusihteereillä on Opepalvelussa automaattisesti ylläpitäjätunnukset, eli he voivat vapaasti muokata koulun tietoja ja opettajalistoja, ja hyväksyä uusia opettajia koulun listalle.
UUTTA: Koulun ylläpitäjä hyväksyy opettajat Opepalveluun
Aikaisemmassa Opepalvelussa opettajan piti odottaa Otavan hyväksyntää, jotta pystyi liittymään Opepalveluun ja käyttämään koulun hankkimia lisenssejä. Uuden Opepalvelun myötä opettajien hyväksyntä on siirretty koulun ylläpitäjille, eli rehtorille, koulusihteerille tai muulle ylläpitäjälle, joka parhaiten tietävät ketkä opettajat omassa koulussa opettavat.
Opettajien vahvistaminen koulun opettajalistalle
Koulun ylläpitäjä (rehtori, koulusihteeri tai muu ylläpitäjä) saa sähköpostiinsa viestin kun uusi opettaja haluaa liittyä koulun opettajalistalle. Hänet pitää käydä hyväksymässä Opepalveluun, jotta hän pääsee käyttämään koulun lisenssejä. Ylläpitäjätunnukset omaava henkilö hyväksyy opettajan Opepalvelussa > Koulun tiedot > Opettajat-välilehdellä klikkaamalla opettajan tietojen kohdalla Vahvista-painiketta.
Ylläpitäjätunnusten antaminen useammalle henkilöille
Ylläpitäjätunnuksilla varustettu henkilö (rehtori tai koulusihteeri) voi halutessaan valtuuttaa myös muuta henkilökuntaa ylläpitäjätunnuksilla. Jokaisella koululla voidaan vapaasti päättää ketkä ovat koulun ylläpitäjiä, eli myös kenelle tahansa opettajalle voi vapaasti lisätä ylläpitäjätunnukset, jos useampi ylläpitäjä katsotaan tarpeelliseksi.
Ylläpitäjätunnusten lisääminen opettajalle
Mikäli koululla on päätetty lisätä ylläpitäjätunnukset myös joillekin opettajille, voidaan tunnukset lisätä seuraavalla tavalla: Nykyinen ylläpitäjä (rehtori tai koulusihteeri) avaa opettajalistan (Koulun tiedot > Opettajat) ja klikkaa kyseisen opettajan nimeä, jolloin opettajan tiedot aukeavat. Opettajan kohdalla voi näkyä useita kouluja, jos hän on useammalla koululla opettajana. Omaa koulua koskevalta riviltä klikataan Muokkaa-painiketta. Tämän jälkeen klikataan aktiiviseksi ”Oikeudet päivittää koulun tietoja” ja tämän jälkeen klikataan sivun alareunasta Tallenna-painiketta. Kun nyt siirryt opettajat-välilehdelle, niin kyseisen opettajan rooli-kohdassa näkyy merkintä ”ylläpitäjä”.
Verkkokauppatunnukset
Koulun ylläpitäjät näkevät koulun verkkokauppatunnukset nyt kätevästi Opepalvelusta koulun perustietojen kohdalta. Tunnukset näytetään vain koulun ylläpitäjille, eli rehtorille, koulusihteerille tai muulle ylläpitäjälle, jotka voivat halutessaan antaa tunnukset koulun opettajille. Opettajat eivät näe koulun verkkokauppatunnuksia Opepalvelun sisällä. Verkkokauppatunnuksia tarvitaan Otavan verkkokauppaan www.otava.fi/verkkokauppa digitaalisten lisenssien ostamiseen varten. Digitaalisia lisenssejä voi hankkia myös välittäjien kautta.
Opepalvelusta opettaja löytää käyttöönsä tarkoitetut Otavan oppimateriaalien digitaaliset käyttäjäedut sekä koulun tilaamat digimateriaalit.
Tilattu aineisto on käytettävissä kahden arkipäivän kuluessa tilauksesta.
Ensimmäisellä käyttökerralla opettajan tulee rekisteröityä Opepalveluun. Kirjoita lomakkeeseen tietosi ja napsauta Luo tunnus -painiketta. Koulusi ylläpitäjä vahvistaa sinut koulusi opettajalistalle. Ylläpitäjiä ovat esimerkiksi rehtorit ja koulusihteerit. Saat sähköpostiisi tiedon, kun rekisteröitymisesi on vahvistettu.
Katso tai tulosta ohjeet rekisteröitymiseen tästä »
Jos olet jo aiemmin rekisteröitynyt Opepalveluun, kirjaudu sisään luomillasi tunnuksilla. Opepalvelun löydät osoitteesta https://opepalvelu.otava.fi/
Otavan Opepalvelu toimii kaikilla yleisillä selaimilla, kuten Chrome, Firefox ja Internet Explorer. Internet Explorer -selaimen versiolla Opepalvelu toimii versiolla 10 ja sitä uudemmilla versioilla.
Saadaksesi käyttöösi koulusi ostamat ja käyttäjäetunasi olevat digiaineistot, ylläpitäjän täytyy vahvistaa sinut koulusi opettajaksi Opepalvelussa. Tämän jälkeen kaikki käytössäsi olevat digimateriaalit näkyvät Opepalvelun etusivulla, heti hakukentän alla. Voit hakea aineistoja Opepalvelun Hae materiaaleja -toiminnolla.
Opettajan tai koulun ylläpitäjän (rehtori tai koulusihteeri) pitää tuoda oppilaiden tiedot Opepalveluun, jotta oppilaille muodostuu Avainkoodi, jota käyttämällä oppilaat pääsevät jatkossa tekemään tehtäviä Oppilaan maailmassa. Oppilaiden tiedot lisätään seuraavasti:
Tuo oppilastiedot Primus-järjestelmästä CSV-muotoisena tiedostona.
Katso tai tulosta ohje tästä >.
Tämän jälkeen oppilastiedot voi viedä Opepalveluun seuraamalla edeltävän, ”Miten saan tuotua oppilaiden tiedot Opepalveluun?” -kohdan ohjeita.
HUOM! Oppilaat käyttävät digitaalisia aineistoja aina Oppilaan maailman kautta.
Koulusi tilaamat oppilaan digitaaliset materiaalit näkyvät Opepalvelussa Koulun tiedot > tilaukset-välilehdellä.
Opettaja käyttää opettajan digiopetusmateriaaleja Opepalvelussa ja peruskoulun oppilaat käyttävät digitehtäviä Oppilaan maailmassa.
Opettaja jakaa oppilaslisenssit oppilaille Opepalvelussa Oppilaslisenssien jakaminen Uudessa Opepalvelussa ja samalla oppilaille muodostuu Avainkoodi, jota käyttämällä oppilas pääsee tekemään digitehtäviä Oppilaan maailmassa. Opettaja voi esimerkiksi tulostaa ja jakaa Avainkoodit oppilaille.
Lukiolaiset käyttävät digikirjoja Opiskelijan maailmassa.
Oppilaat pääsevät käyttämään digitehtäviä Oppilaan maailmassa heti kun opettaja on jakanut oppilaslisenssit Opepalvelussa. Opettaja antaa oppilaille Avainkoodit tehtävien tekemiseen.
Mikäli oppilaan Avaintunnus on hukkunut tai joutunut vääriin käsiin, tai tuntuu vaikka ekaluokkalaiselle hankalalta kirjoittaa, kannattaa tunnus vaihtaa. Opepalvelussa oppilaan tietojen kohdalla Avaintunnuksen vieressä näkyy oranssi kierre-symboli. Symbolia painamalla saat vaihdettua yksittäiselle oppilaalle uuden Avaintunnuksen.
Jos luokallasi on etu- ja sukunimikaimat, voit erottaa oppilaat toisistaan lisäämällä heidän tietoihinsa toisen nimen. Voit lisätä nimen myös jälkikäteen napsauttamalla Toinen nimi -kohtaa oppilaan nimen kohdalla. Oppilaat voivat silti kirjautua Oppilaan maailmaan normaaliin tapaan, etunimen, sukunimen ja henkilökohtaisen avaintunnuksen avulla.
Opettaja voi tilata Otavan digitaalisia materiaaleja (digiopetusaineistot, digikirjat, digitehtävät ja digikokeet) Kirjavälityksestä tai Otavan verkkokaupasta sekä perustilausten yhteydessä Kirjavälityksestä. Ladattavat tiedostot (esim. pdf) voit tilata Otavan verkkokaupasta oppilaitoksesi verkkokauppatunnuksilla tai Kirjavälityksestä.
Tilattu aineisto on käytettävissä kahden arkipäivän kuluessa tilauksesta.
Kaikille Otavan asiakasrekisteristä löytyville oppilaitoksille on avattu tunnus ja salasana Otavan verkkokauppaan. Tunnuksilla sisään kirjautuneet oppilaitokset voivat tilata koulun laskuun.
Tunnukset on toimitettu oppilaitosten rehtoreille ja/tai koulusihteereille. Jos koulusi tunnukset ovat hukassa, ota yhteys Otavan asiakaspalveluun.
Otavan verkkokaupassa on Vahtipalvelu, jota voivat käyttää rekisteröityneet asiakkaat. Kun haluamasi tuote ei ole vielä ilmestynyt, voit jättää sen Vahtipalveluun. Kirjaudu sisään verkkokauppaan ja napsauta tarvitsemasi tuotteen kohdalla linkkiä “Siirrä vahtipalveluun”. Saat sähköpostiisi tiedon, kun tuote on ilmestynyt ja tilattavissa verkkokaupasta. Kun kirjaudut verkkokauppaan, on tuote valmiina ostoskorissa. Jos tilausta ei vahvisteta ensimmäisellä kirjautumiskerralla, poistuu tuote ostoskorista.
Digiopetusaineiston ja sähköisen opetusaineiston voi ostaa yhdeksi lukuvuodeksi kerrallaan. Tuotteen käyttölisenssi on koulukohtainen, eli koulun kaikki luokat saavat käyttää materiaalia yhtä aikaa. Lisenssi on voimassa vuosittain ajalla 1.8.–31.7.
Koulut voivat tilata Otavan verkkokaupasta tuotteita e-laskulla. Tilaamiseen tarvitset koulusi tai kuntasi verkkolaskuosoitteen. Yksityishenkilöt eivät voi tilata tuotteita laskulla.
Jos olet tehnyt tilauksesi Otavan verkkokaupasta, ole yhteydessä Otavan asiakaspalveluun. Tarvitset myös verkkokaupasta sähköpostitse saamasi tilausvahvistuksen.
Mikäli tilaus on tehty Kirjavälityksen tai jonkun kirjakaupan kautta, ota yhteyttä suoraan sinne mistä tuote on tilattu.
Opettaja käyttää digimateriaaleja Otavan Opepalvelun kautta: opepalvelu.otava.fi
Ladattava tiedosto on oppikirjasarjaan liittyvä sähköinen materiaali, jonka voi ostaa tiedostona (esim. PowerPoint, pdf, zip, word). Ladattavina tiedostoina on mm. sähköisiä opettajan oppaita, arviointimateriaaleja ja vastauskirjoja.
Ladattavat tiedostot (esim. opettajan oppaat pdf-tiedostoina) tilataan Otavan verkkokaupasta kuten muutkin tuotteet. Tiedosto ladataan omalle tietokoneelle kohdasta Tilaushistoria/Latausoikeudet. Tilaaja ohjautuu sinne automaattisesti tilauksen tekemisen jälkeen. Tiedosto on ladattavissa 14 vrk. ajan tilauksen tekemisestä. Latausoikeudet-osioon pääsee, kun on kirjautuneena sisään verkkokauppaan.
Huom! Ladattava tuote luokitellaan palveluna, jota ei voi perua tai palauttaa tuotteen lataamisen jälkeen. Kyseessä on niin sanottu suora kulutus.
Kirjavälityksen Kouluväylältä tai BTJ:ltä tilatut ladattavat tuotteet löytyvät Opetusaineistot.fi-palvelusta. Koulusihteeri saa tunnukset palveluun, kun koulu tilaa ensimmäisen kerran palvelussa käytettävää sähköistä aineistoa. Unohtuneen tunnuksen voi tilata Opetusaineistot.fi-osoitteen etusivulta.
Oppilaan maailmassa on Otavan peruskoulun digitaaliset materiaalit oppilaan käyttöön: digikirjat, digitehtävät ja digilisätehtävät. Oppilas käyttää koulunsa tilaamia ja opettajan hänelle jakamia digimateriaaleja Oppilaan maailman kautta.
Oppilas tarvitsee sivuston käyttöön avaintunnuksen, jonka opettaja saa hänelle Opepalvelun Oppilaslisenssit-osiosta. Avaintunnus on henkilökohtainen.
Oppilas kirjautuu Oppilaan maailmaan omalla nimellään ja henkilökohtaisella avaintunnuksellaan.
Opiskelijan maailmassa on digikirjat lukion opiskelijan käyttöön.
Ostaessaan digikirjan opiskelija saa tunnuksen, jolla hän saa tuotteen käyttöönsä, ja ohjeet digikirjan käyttöönottoon.
Digikirjassa on painetun kirjan sisältö digitaalisessa muodossa. Mukana on lisäksi opiskelua rikastuttavia toimintoja, kuten videoita, animaatioita ja äänitiedostoja. Digikirjat toimivat tietokoneella ja tabletilla, rajoitetusti älypuhelimella. Digikirjaa voi lukea yhdeltä laitteelta kerrallaan.
Uuden opetussuunnitelman mukaiset lukion digikirjat
Vieraat kielet: Insights, Fokus, Magazin.de, J’aime, Ateljee
Humanistiset aineet: Särmä, Forum, Idea, Oivallus, Valo
Luonnontieteet: MAY1, Juuri, Huippu, Mooli, Manner, Koralli, Tarmo
Offline-käyttö on mahdollista mutta rajallista. Laite, jolla digikirjaa on käytetty, jättää välimuistiin tekstit mutta ei kuvia, ääntä ja videoita. Digikirjoja ei kuitenkaan ole suunniteltu offline-tilassa käytettäviksi. Offline-käyttö on vararatkaisu tilanteisiin, joissa verkkoyhteys kesken käytön jostain syystä katkeaa. Kaikilla laitteilla digikirjan käyttö offline-tilassa ei kuitenkaan onnistu, koska laitteet ovat muistikapasiteetiltaan erilaisia. Myös selainkohtaisia eroja saattaa esiintyä. Offline-käytöstä voi tehdä testin omalla laitteella. Kokeile digikirjan avaamista laitteellasi, jolla olet aiemmin sitä käyttänyt, ennen kuin kirjaudut verkkoon.
Lukion digikirjan lisenssi on voimassa 6 kk tai 48 kk tuotteen aktivointipäivästä alkaen. Jos digikirjojen sisältöön tulee muutoksia ja uusia ominaisuuksia, ne päivittyvät myös jo ostettuihin digikirjoihin.
Otavan digioppikirjan ostaja saa linkin ja käyttöön oikeuttavan aktivointikoodin sähköpostiinsa. Otavan lukion digioppikirjoja käytetään Opiskelijan maailma -verkkopalvelun kautta: https://opiskelija.otava.fi. Otavan Opiskelijan maailmaan tulee ensin rekisteröityä käyttäjäksi, minkä jälkeen digioppikirjan voi aktivoida.
Digikirja sisältää tekstin ja kuvien lisäksi myös videoita ja äänitiedostoja, joiden käyttäminen digikirjassa on haluttu tehdä mahdollisimman sujuvaksi eri päätelaitteilla. Tämän vuoksi sivunumerointia ei Otavan digikirjoissa ole. Oikean kohdan digikirjassa löytää esimerkiksi otsikoiden perusteella.
Digikirjaa ei pysty tulostamaan. Digikirja rikasteineen on suunniteltu käytettäväksi verkkoyhteyden avulla.
Tarkista, tukeeko käyttämäsi selain digikirjaa. Lista tuetuista selaimista ja käyttöjärjestelmistä:
Selaimet:
Safari 4.0
Chrome 15.0
Firefox 10.0
Internet Explorer 10.0
ja näiden uudemmat versiot
Käyttöjärjestelmät:
Apple iOS 5.0
Android OS 3.0
Windows Phone OS 7.5
Kindle OS 6.2
ja näiden uudemmat versiot
Käytätkö digikirjaa tabletilla ja oletko tehnyt kirjasta ns. pikakuvakkeen työpöydälle? Kun kirjautuminen Opiskelijan maailmaan vanhenee, ei pikakuvake enää toimi, vaan ohjaa kirjautumaan Opiskelijan maailmaan uudelleen. Kirjaudu siis Opiskelijan maailmaan tunnuksillasi ja avaa tuote Aineisto-otsikon alta. Aktivointikoodia tarvitsee vain kerran digikirjan avaamiseen.
Joissakin selaimissa (esim. Chrome) välimuistiin jääneet vanhat tietoliikenneasetukset estävät tekstien latautumisen digikirjaan. Tässä ohjeistus Chrome-selaimelle: –> Asetukset (selaimen oikean ylänurkan valikossa) –> Näytä lisäasetukset (Asetukset-sivun lopussa) –> klikkaa Asetusten palauttaminen –> Tyhjennä
Uuden opetussuunnitelman mukaisissa lukion digikirjoissa (poikkeuksena matematiikan digikirjat) on oikeassa yläkulmassa i-kuvakkeen alla ohje ja tekniset vaatimukset. Kielten digikirjoissa on A-kuvakkeen alla Otavan sanastosovellus, josta voi kätevästi hakea sanoja. Matematiikan digikirjoissa ohjeet käyttöön löytyvät osion Kurssin aloitus kohdasta Digikirjan rakenne.
Hyvin varustetut kirjakaupat ja verkkokirjakaupat myyvät Otavan lukion digikirjoja.
Koulut voivat ostaa digikirjoja Otavan verkkokaupasta ja Kirjavälityksestä Kouluväylältä.
Digitehtävien tyyppejä ovat mm. kirjoitustehtävät, monivalintatehtävät, raahaustehtävät ja aineiston tulkintatehtävät. Digitehtävissä voi olla mukana äänitiedostoja, linkkejä, kuvia, animaatioita ja videoita. Joissain tehtävissä on automaattinen tarkistus, jolloin oppilas saa välittömän palautteen osaamisestaan ja voi seurata edistymistään.
Digitehtäviä tehdään Oppilaan maailmassa oppilas.otava.fi ja tehtävien tekemiseen oppilas tarvitsee opettajaltaan Avainkoodin. Oppilaalle näkyy ne digitehtävät, jotka opettaja on hänelle jakanut.
Digikoe on verkossa oleva ja tehtävä koe. Digikokeessa voi olla mukana ääntä ja videoita. Lukion digikokeet valmistavat sähköiseen yo-kirjoitukseen.
Digikokeita voi ostaa Otavan verkkokaupasta otava.fi/verkkokauppa koulun tunnuksilla tai Kirjavälityksestä.
Tuetut selaimet eri laitteilla ovat seuraavat:
Työpöytäkoneet ja kannettavat tietokoneet:
Tabletit:
Digikokeen lisenssi on voimassa 12 kk (aina ajalla 1.8.–30.7.). Edellisen lisenssikauden kokeet ja niiden tulokset ovat käytettävissä myös seuraavana lukuvuonna samoilla tunnuksilla kirjauduttaessa.
Opiskelijoiden tulokset säilyvät niin kauan kuin koulu pitää lisenssin voimassa eikä opettaja poista koetta omasta hallintanäkymästään. Jos opettaja poistaa kokeen, myös opiskelijoiden tulokset poistuvat. HUOM! Mikäli koulu ei enää hanki lisenssiä, kannattaa opiskelijoiden tulokset tallentaa ennen lisenssikauden päättymistä taulukkomuodossa.
Jos digikokeisiin tulee muutoksia ja uusia ominaisuuksia, ne päivittyvät myös jo käytössä oleviin digikokeisiin.
Opettaja käyttää digikokeita Otavan Opepalvelussa. Opiskelijat tekevät digikokeen opettajan lähettämän linkin kautta tai osoitteessa digikokeet.otava.fi opettajalta saamansa kirjautumistunnisteen avulla.
Suosittelemme tekemään digikokeen tietokoneella. Pienellä näytöllä tekemistä ei suositella käyttömukavuuden vuoksi. Kun koetta tehdään, verkkoselaimen asetuksissa pitää sallia evästeet.
Katso digikokeen teon eri vaiheet tästä >
Lukion digikokeet – opastus opettajalle
Lukion digikokeet – arviointi
Lukion digikokeet – opiskelijan digikoe
Katso ohjevideot täältä >
Digikokeet vaativat toimiakseen verkkoyhteyden. Jos haluat teettää kokeen suljetussa ympäristössä, selvitä, onko koulullasi käytössä jokin sovellus, jolla avointa verkkoa voidaan rajata. Avointa verkkoa voi rajata esimerkiksi Nettiniilo-sovelluksella. Seuraavat osoitteet täytyy sallia Nettiniilon hallintapaneelin osoiterajauksessa:
opepalvelu.otava.fi
digikokeet.otava.fi
digikokeet-2.otava.fi
digikokeet-3.otava.fi
digikokeet-4.otava.fi
digikokeet-5.otava.fi
digitehtavat.otava.fi
cdn.mathjax.org
akamaihd.net
player.vimeo.com
.vimeocdn.com
fonts.googleapis.com
ajax.googleapis.com
google-analytics.com
maxcdn.bootstrapcdn.com
Jos verkkoyhteys katkeaa kokeen aikana, ruudulle tulee siitä ilmoitus. Oppilaan tulee verkkoyhteyden palattua kirjautua kokeeseen uudelleen samaa kautta kuin kokeen alkaessa. Vastausten tallentumiseen verkkoyhteyden katkeaminen ei vaikuta.
Katso tai tulosta ohje: Digikokeet vaihe vaiheelta »
Digikoe laaditaan Otavan Opepalvelussa. Suosittelemme koetta laadittaessa selaimeksi Google Chrome -selainta ja laitteeksi tietokonetta. Opiskelijat voivat osallistua kokeeseen tietokoneella tai tabletilla.
Digikokeiden tehtäviä tai niihin määriteltyjä tehtäväkohtaisia maksimipisteitä ei voi muokata. Opettaja voi kuitenkin koetta arvioidessaan muuttaa koneen antamaa kysymyskohtaista pistemäärää ja hyväksyä koneen vääräksi arvioiman vastauksen.
Laaditun kokeen voi tallentaa ja käyttää myöhemmin uudelleen toisella ryhmällä.
Digikoetta tai siihen kirjoitettuja vastauksia ei voi tulostaa.
Katso opastusvideo: Lukion digikokeet – opettajan ohje
Opettaja voi koota digikokeen Otavan valmiista digikoetehtävistä ja halutessaan hän voi lisätä sekaan omia tehtäviään tai tehdä kaikki tehtävät itse.
Katso tai tulosta ohje tästä: Digikokeet – opettajan omat tehtävät »
Opettaja tuo opiskelijoiden tiedot järjestelmään, jonne ne tallentuvat opettajakohtaiseksi listaksi. Listalta opettaja valitsee opiskelijat ryhmään, joka liitetään haluttuun digikokeeseen. Muodostettuja ryhmiä voi myöhemmin muokata ja käyttää uudelleen.
Opiskelija siirtyy tekemään digikoetta joko opettajan antaman kirjautumistunnisteen avulla osoitteessa digikokeet.otava.fi tai sähköpostitse saamansa linkin kautta. Mikäli avoimen verkon käyttö on estetty kokeen aikana esim. Nettiniilo-sovelluksella, ei sähköpostitse lähetettyä linkkiä voi käyttää.
Opiskelija pääsee kokeeseen vasta, kun opettaja on avannut kokeen. Linkin tai kirjautumistunnisteen voi jakaa opiskelijoille jo etukäteen, mutta niillä ei pääse kokeeseen ennen kuin opettaja on avannut kokeen.
Kun oppilas kokeen tehtyään klikkaa kokeen viimeisellä sivulla olevaa “Palauta koe” -painiketta, ei hän pääse enää muokkaamaan vastauksiaan. Vasta kun opettaja on merkinnyt kokeen arvioiduksi, linkki ja tunnus toimivat ja niiden avulla oppilas pääsee katsomaan koetuloksensa.
Katso opastusvideo: Lukion digikokeet – opiskelijan digikoe
Katso tai tulosta ohje digikokeen arviointiin tästä »
Katso digikokeiden arvioinnin opastusvideo: Lukion digikokeet – arviointi »
Koetulokset säilyvät Otavan palvelimella niin kauan kuin koulu pitää lisenssin voimassa tai opettaja poistaa kokeen hallintanäkymästään. Mikäli koetulokset halutaan arkistoida myös muualle, voi tulosnäkymän tallentaa taulukkomuodossa.
Opiskelija pääsee katsomaan koetuloksensa samaa kautta kuin mitä tuli tekemään koetta. Hänen tulee siis säilyttää saamansa linkki tai kirjautumistunniste. Sekä linkit että kirjautumistunnisteet tallentuvat opettajan hallintanäkymään, josta ne voi tarvittaessa jakaa uudelleen.
Koetulokset näkyvät opiskelijoille vasta, kun opettaja on arvioinut kokeen ja merkinnyt sen arvioiduksi. Opiskelijoille ei lähde erillistä viestiä koetulosten valmistumisesta. Koko ryhmän tulokset avautuvat tarkasteltaviksi samanaikaisesti.
Mikäli opiskelija ei pääse kirjautumaan digikokeeseen ja saa ilmoituksen, että hän on jo kirjautunut kokeeseen toiselta laitteelta, voi opettaja vapauttaa selainlukituksen arviointinäkymän kautta opiskelijan omien tietojen kohdalta. Katso ohje opettajalle selainlukituksen vapauttamiseksi: Digikokeiden lukituksen poisto
Punaisella väripohjalla näkyvä Estetty-ilmoitus johtuu siitä, että opiskelijan koneella on joku muu vanha digikoe auki. Esimerkiksi harjoituskoe on voinut jäädä auki, jos kokeen lopuksi ei ole klikannut Palauta koe –painiketta. Edellinen digikoe on voinut jäädä auki myös esimerkiksi silloin kun on katsottu edellisen kokeen suoritustietoja. Opiskelijalla ei voi olla kuin yksi digikoe kerrallaan auki.
Jos ruutuun tulee vaaleanpunaisella pohjalla Estetty-teksti, toimi näin:
– Älä sulje ruutua, vaan etsi sivun yläpalkista Kirjaudu ulos -kohta.
– Opiskelijan pitää nyt ensin kirjautua ulos, jolloin hän kirjautuu ulos edellisestä kokeesta.
– Seuraavaksi opiskelijan pitää mennä uudestaan digikokeiden etusivulle https://digikokeet.otava.fi ja syöttää nykyisen digikokeen koodi uudelleen, jota hän oli juuri nyt suorittamassa, jotta hän pääsee takaisin tuohon kokeeseen. Nyt opiskelija pystyy palauttamaan digikokeen.
Joihinkin Otavan lukion oppimateriaalisarjoihin on saatavana Abittiin sopivia kokeita.
• Zip-paketit ladataan Opepalvelusta omalle koneelle.
• Tehtävät ovat .json –muotoisena tiedostona, jonka voi liittää Abittiin.
• Kaikkia Otavan digikokeiden videotehtäviä ei ole Abitti-kokeissa tekijänoikeussyistä. Videotehtävät toimivat parhaiten Chrome-selaimella.
• Tukea Abitin käyttöön saat tarvittaessa osoitteesta www.abitti.fi.
• Ohjeita kokeen laadintaan https://www.abitti.fi/fi/opettajat/
• Otavan asiakaspalvelu vastaa tuotteen sisältöön liittyviin kysymyksiin.
• Suosittelemme Bittiniilon käyttöä Otavan Abitti-kokeiden työstämiseen.
Mikäli kyseessä on Flash-aineisto, tarkista, että käytössäsi on uusi Adobe Flash playerin versio. Uuden voi ladata ilmaiseksi osoitteesta https://get.adobe.com/flashplayer/ Flashia käyttävän aineiston tunnistaa siitä, että kun aineiston päällä painaa hiiren oikeaa näppäintä, tulee esiin valikko, jonka alimpana kohtana lukee tieto Flash playerin versiosta. Huomaathan, että Flash-aineistoja ei voi käyttää iPadilla. Mikäli kyseessä on jokin muu aineisto, voit yrittää testata aineiston käyttöä jollain toisella selaimella, esimerkiksi Firefoxilla tai Chromella.
Useat tulosteet lähtevät latautumaan koneelle automaattisesti. Tarkista, ettei selainasetuksissa ole estetty aineistojen lataamista koneelle tietoturvasyistä. Chrome-selaimessa voi olla ongelmia tulosteiden latautumisen kanssa. Voit tällaisten ongelmien yhteydessä yrittää päivittää sivua (F5- tai refresh-komennolla) tai kokeilla tulosteiden lataamista jollain toisella selaimella (esim. Firefox).
Paina näppäimistöltä F12-painiketta, sinulle aukeaa F12 sovelluskehittäjätyökalut (F12 Developer Tools). Mustan valikkopalkin oikeasta reunasta löydät ikonin, jossa on näytön kuva ja numero (Asiakirjatila = Document mode). Klikkaa ikonia ja vaihda numerovalinta isoimpaan mahdolliseen. Nyt käytät uusinta mahdollista selainversiota ja sivun pitäisi avautua oikein. Jos sivu ei aukea oikein, päivitä käyttämäsi Internet Explorer -selain uudempaan. Voit myös siirtyä käyttämään Chrome-selainta, jonka voit ladata internetistä veloituksetta.
Jokaisen digituotteen yhteydessä on oma palautelomake, jonka kautta voit lähettää tietoja ongelmista tai sisältövirheistä. Toivomme, että kertoisit virheilmoituksen yhteydessä mahdollisimman tarkasti esiintyvästä ongelmasta. Jos mahdollista, lähetä myös käyttämäsi tietokoneen käyttöjärjestelmän ja nettiselaimen nimet ja versiot.
Voit myös lähettää viestin osoitteeseen asiakaspalvelu @ otava . fi
Mainitsethan viestissä:
1. Mistä digituotteesta tarkalleen on kyse?
2. Minkä tehtävän/tehtävien tai tehtävätyypin kohdalla ongelma ilmeni?
3. Ongelman lyhyt kuvaus?
4. Mitä selainta olette käyttäneet? Onko tiedossa selainversio? Oletteko kokeilleet käyttää jotain toista selainta?
5. Mitä laitetta käytettäessä ongelma ilmeni? Oletteko kokeilleet toista laitetta?
Ruutukaappaus tai näytöstä otettu valokuva voi myös nopeuttaa ongelman selvittämistä.
Digimateriaalien käyttö saattaa nopeutua kun tyhjennät selaimesi välimuistin. Tässä ohjeet selaimen välimuistin tyhjentämiseen yleisimmillä selaimilla.
Google Chrome
1. Valitse selaimen työkalupalkissa Chrome-valikko (kolme pistettä allekkain sivun oikeassa yläreunassa)
2. Valitse Lisää työkaluja.
3. Valitse Poista selaustiedot.
4. Valitse pudotusvalikosta ensin ajanjakso (tunti, viikko tai kaikki), miltä ajalta haluat selaustiedot poistettavan.
5. Valitse ainakin Välimuistissa olevat kuvat ja tiedostot, sekä mahdollisesti muitakin tietoja poistettavaksi.
6. Valitse Poista selaustiedot.
Mozilla Firefox
1. Paina valikkopainiketta (kolme viivaa allekkain sivun oikeassa yläreunassa) ja napsauta sitten Asetukset.
2. Valitse Lisäasetukset-kohta sivun vasemmasta reunasta.
3. Valitse Verkko-välilehti sivun otsikoista.
4. Välimuistissa oleva verkkosisältö -kohdassa napsauta Tyhjennä heti -painiketta.
Internet Explorer 10
1. Napsauta Työkalut-valikkoa (rattaanpyörä) selaimen oikeasta yläreunasta.
2. Napsauta Internet-asetukset.
3. Napsauta Poista.
4. Valitse poistettavaksi ainakin Väliaikaiset Internet-tiedostot ja Lataushistoria. Halutessasi voit merkitä poistettavaksi muitakin tietoja.
5. Paina Poista.
6. Paina Ok.
Digiopetusaineistojen ja sähköisten opetusaineistojen käyttöön tarvitaan laajakaistayhteys. Offline-käyttö ilman verkkoyhteyttä ei ole mahdollista.
Käyttöjärjestelmät:
Windows, OSX, Linux
Vaaditut ohjelmat:
Internet Explorer 10 tai uudempi
Mozilla Firefox 3 tai uudempi
Google Chrome
Safari 3 tai uudempi
Flash Player versio 10.1. tai uudempi
PDF-tiedostojen lukuohjelma, esim. Adobe Acrobat 9 tai uudempi
Osa opetusaineistoista, etenkin uusimmat aineistot, on toteutettu HTML5-tekniikalla, ja ne toimivat tableteilla ja mobiililaitteilla, joissa on riittävän iso näyttö.
iPad (ja iPod):
– Lataa äänitiedostojen zip-paketti tietokoneelle ja pura paketti.
– Avaa iTunes-ohjelma ja tuo tiedostot iTunesiin.
– Liitä iPad tietokoneeseen usb-johdolla: laite näkyy iTunes-ohjelman vasemmassa sivupalkissa.
– Valitse iTunesissa ne albumit tai tiedostot jotka haluat siirtää iPadille. Raahaa ko. tiedostot iTunesissa iPad-laitteen päälle, iPadin sisältö päivittyy.
iPhone (mac-tietokoneen kautta):
– Mene tietokoneen selaimella Otavan sivuille haluamasi oppikirjasarjan äänitemateriaaliin ja klikkaa äänitiedostolinkkiä.
– Lataa zip, pura se ja avaa äänitiedostot iTunesilla.
– Liitä iPhone koneeseen johdolla ja synkronoi haluamasi äänitiedostot puhelimen musiikkisoittimeen. Varmista, että sinulla on käytössäsi yhteensopivat ohjelmaversiot.
– Tarkemmat ohjeet: https://www.apple.com/fi/support/iphone/syncing/
iPhone (suora lataus puhelimeen):
– Zip-tiedoston avaamiseen tarvitaan erillinen, App Storesta ladattava sovellus (tähän tarkoitettuja sovelluksia on paljon – sekä maksullisia ja ilmaisia). Lataa ensin haluamasi sovellus puhelimeesi.
– Mene puhelimen selaimella Otavan sivuille haluamasi oppikirjasarjan materiaaliin ja klikkaa äänitiedostolinkkiä.
– Avaa zip-tiedosto lataamallasi ohjelmalla. Se, miten tiedostoa soitetaan, riippuu valitsemasi ohjelman ominaisuuksista.
Samsung-puhelimet (Android):
– Liitä puhelin WiFi-verkkoon tai käytä liittymän datasiirtoa.
– Lataa Play-kaupasta ilmainen sovellus, jolla voidaan purkaa zip-paketteja (esim. WinZip tai Andro Zip). Ilman sovellusta zip-paketteja ei voi purkaa.
– Lataa äänitiedostojen zip-paketti puhelimelle. Paketti löytyy oletuksena näin: asetukset -> tallennustila -> lataukset -> muut lataukset
– Pura zip klikkaamalla sitä.
– Tiedostot siirtyvät automaattisesti kännykän soittimeen, jossa niitä voidaan kuunnella.
asiakaspalvelu@otava.fi
Puh. 09 156 6800 (ma–pe 8–16)
ma–pe klo 7.30–20.30
Puh. 010 345 1550
ehelpdesk@kirjavalitys.fi
Digitaalisten oppimateriaalien käyttäjätukea peruskoulun ja lukion aineistoihin.