”Vi hoppar, studsar och balanserar på matematiklektionerna” – Ett mångsidigt läromedel ger läraren frihet

 9.1.2019

”Det som lockade mig med Karlavagnen var hur mångsidig och omfattande serien är”, berättar Hellevi Saarenmaa, som arbetar på Päivänkehrän koulu i Esbo. För henne har det varit viktigt med ett tydligt och pålitligt läromedel. ”Oavsett om jag har undervisat i något enbart med aktiviteter, utomhus eller på tavlan så kan jag ge läxor ur Karlavagnen. ”

Hellevis tvåor är vana vid att få vara aktiva under lektionerna. ”Det händer att vi hoppar, studsar och balanserar i klassrummet – allt som en del av matematiklektionen”, beskriver Hellevi.

Den aktiva undervisningsmodellen har stöd i ett välplanerat material och lättillgängliga tillbehör.  ”Jag gillar också att göra egna material utifrån tipsen i lärarhandledningen. Jag har gjort egna matematiklådor till alla elever, med material ur Karlavagnens kuvert. I lådorna har varje elev färdigt de material som de kan behöva under lektionen, som tiobasmaterial, multiplikationsunderlag, klocka och kort till räkneberättelserna.”

Matematiken som en del av hela skoldagen

Hellevi använder delar av de mångsidiga materialen i Karlavagnen också under andra lektioner. ”Det händer att jag använder kort ur lärarhandledningen till exempel i en stafett eller som kontroller vid orientering.”

För Hellevis klass är matematiken en del av hela skoldagen. ”När vi hade slöjd och skulle såga fick eleverna till exempel först dela upp en käpp i centimeterlånga delar, sedan såga loss delarna och räkna hur många delar det blev. Efter det frågade jag eleverna vad mer det här var, utöver slöjd”, berättar Hellevi.

Bland tipsen i lärarhandledningen finns också förslag på hur man kan integrera matematiken med andra läroämnen. ”På det här sättet blir matematiken något konkret. Matematik är inte bara att sitta och lösa uttryck i en bok under lektionstid. Det är roligt när eleverna kommer fram till den här insikten i samband med något annat ämne.”

”Det är viktigt att mina elever förstår hur vardagliga fenomen hänger ihop med matematik. Att färglägga något rött-blått-gult-rött-blått-gult, det är en kod!”

Inspirerande repetition och självbedömning

Utöver de mångsidiga materialen och tipsen är det viktigt för Hellevi att läroboken är pålitlig. ”Karlavagnen är säker, precis som det ska vara i de första årskurserna. Samtalsbilderna i läroboken är tydliga och det är lätt för barnen att hitta den information de behöver.”

”Något som jag gillar med Karlavagnen är att varje kapitel avslutas med Stjärnstoppet och Rymdstationen. De här uppslagen låter eleverna fundera på och utvärdera sina färdigheter: Hur ser läget ut för mig just nu? Vad behöver jag öva mer på?”

Slukaren är en succé

Hellevis tvåor är särskilt förtjusta i att lösa digiuppgifter på tavlan. På det sättet får de själv pröva på olika saker. ”Vi brukar börja med att lära oss något med praktiska tillbehör, sedan tittar vi på de digitala uppgifterna tillsammans. Till sist löser eleverna digiuppgifter på tavlan i små grupper.”

”Barnen gillar när uppgifterna innehåller ljud eller figurer som rör sig. Något som är särskilt populärt hos oss just nu är slukaren som äter upp tiotalsövergångar. Det tycker eleverna att är oerhört roligt.”