”Selkeä kokonaisuus helpottaa arkea” High five! -sarjasta on helppo valita omaan työskentelyyn sopivaa materiaalia

”Oppikirjan pitää olla selkeä ja looginen kokonaisuus. Se helpottaa arkea alakoulussa”, sanoo hyvinkääläisen Tapainlinnan koulun englanninopettaja Laura Tsutsunen. Hän on käyttänyt High five! -sarjaa nyt kaksi vuotta ja yllättynyt iloisesti.

Tarina on oppilasta lähellä

Lauralle on tärkeää, että High five! -sarjan tarina on oppilaita kiinnostava ja heidän arkeaan lähellä.  Mukaansatempaavilla lauluilla, loruilla ja peleillä tuodaan esimerkiksi kielioppiasiat elävämmiksi, mutta saadaan myös lihakset liikkeelle ja aivot aktiovoitua.

”Huomasin kolmasluokkalaisten kanssa, että sanat painuivat mieleen niin hyvin, etten juuri pitänyt sanakokeita. Koin, että pystyin käyttämään testaamiseen varatun ajan työskentelytaitojen harjoitteluun.”

Kun tuli isompien kokeiden aika, Laura yllättyi iloisesti. ”Kokeet menivät hirvittävän hyvin. Tuntui, että oppilaat olivat päässeet todella hyvin englanninopiskelun vauhtiin. Koin sen itsekin onnistumisena”, kertoo Laura.

Helppo valita sopivaa materiaalia

Laura on tyytyväinen High five! -sarjaan, koska runsaasta kokonaisuudesta on helppo valita omaan työskentelyyn sopivaa materiaalia. ”Opettajan materiaalissa on paljon hyvää valmista aineistoa, jota muuten olisin joutunut tekemään itse.”

”Työpistetyöskentely on aivan parasta. Opettajan materiaalissa on siihen valmiita runkoja ja tehtäviä. Voin laittaa työpisteisiin eri tasoisia tehtäviä ja samalla eriyttää. Kun saan rungon valmiina, kynnys tekemiseen madaltuu.”

 

Teksti: Heli Hujanen