Seitsemän vinkkiä ekan luokan alkuun

Kati Solastie  2.8.2018

Kaikkia jännittää ekalla luokalla, niin oppilaita kuin opettajaakin. Miten saan ryhmän toimimaan? Kuinka opetan vuorovaikutustaitoja? Kuinka rakennan luottamuksen ilmapiirin?

Muutamat arjen vinkit ovat kulkeneet mukanani kaikki nämä vuodet.

1. Valitse ääneenlukukirja, jota luet mielellään päivittäin

Jos mieleesi ei heti tule sopivaa kirjaa, pyydä neuvoa kirjastovirkailijoilta. Eemeli tai Ella ovat hyviä matkakumppaneita eikä Pekka Töpöhännässäkään ole mitään vikaa.

2. Ilmoita vanhempainilta vanhemmille

Mitä nopeammin tapaatte aikuisten kesken, sitä helpompaa yhteistyö on. Esittele luokan arkea ja kerro lyhyesti, miten opetat lukemaan. Koulun arki on muuttunut paljon siitä, kun vanhemmat itse ovat olleet koulussa – ja sitä eivät kaikki aina hahmota.

3. Tee alkukartoitus

Opettajan on hyvä saada mahdollisimman nopeasti selville lasten lukutaidon taso, sillä eskarin taustatiedot ovat jo monen osalta vanhentuneet. Seikkailujen aapisen oppaissa on malleja alkukartoituksista.

4. Vältä kiireen tuntu

Oppilaan kiireetön arki on mainittu OPS:ssakin. Suunnitelmat on tehty muutettaviksi, joten armahda itseäsi ja pyri joustamaan täydellisestä tuntisuunnitelmastasi. Kaikkea sitä, mitä paperilla suunnittelee, ei arjessa ehdi, koska ekan luokan arjessa täysin varmaa on vain muutos ja arvaamattomuus. Jollakin voi tulla pissa housuun tai voit joutua etsimään välitunnille unohtuneita oppilaita.

Lukemaan opettamisessa kiireettömyys tarkoittaa esimerkiksi sitä, ettei tarvitse opettaa kuin yksi kirjain viikossa. Ennen joulua ehtii näin ollen melko varmasti käydä läpi kaikki muut paitsi vierasperäiset kirjaimet. Lukutaitoisille voi silti antaa tarpeeksi haastavaa luettavaa, ja vasta-alkajat saavat kiireettä opiskella uusia kirjaimia.

5. Rakasta rutiineja

Tuttuus, toisto ja turvallisuus ovat kolme T:tä, joista muodostuu hyvä arki. Kun olet päättänyt, miten luokassa toimitaan, vaadi noudattamista ehdoitta. Ohjeiden annossa kannattaa noudattaa samaa rakennetta. Tehtäviin ryhdytään aina ohjeen jälkeen. Samalla tavalla annetaan mm. läksyt ja kontrolloidaan ne, tehdään jonot, palataan välitunnilta luokkaan, kerrataan uudestaan ja uudestaan luokassa toimimisen säännöt. Luodaan hyvät rutiinit yhteisten tavaroiden hakemiselle, jakamiselle ja palauttamiselle. Ja opetellaan, että koulukirja tuodaan aina kouluun seuraavana päivänä. Hyviä käytänteitä ei voi olla liikaa, ja oppilaat nauttivat, kun voivat suorittaa ne oikein!

Myös uuden kirjaimen opettamisessa saa olla kaavamainen. Kun kaikilla on rutiinien avulla luokassa turvallista, voidaan ruveta tutkimaan, miten meidän luokassa pelataan, leikitään, eriytetään ja harjoitellaan yhtä aikaa eri asioita.

6. Käy aamulla läpi koulupäivän tapahtumat ja aikataulu

Itse käytän aluksi kuvallista lukujärjestystä. Laitan aamulla taululle kellonaikojen viereen joko oppikirjan pienennetyn kuvan tai muun yhdessä sovitun symbolin, jotta lapset osaavat ennakoida koulupäivän vaiheita. Kun kirjaimet ovat tuttuja, siirryn käyttämään sanoja.

7. Anna joka päivä ainakin yksi läksy

Jotain pientä työtä kannattaa antaa joka päivä kotiin tehtäväksi. Itse annan maanantaista torstaihin aina kaksi läksyä, viikonlopuksi en anna läksyä. Vain tuttuja tehtävärakenteita tai jo harjoiteltua asiaa voi antaa läksyksi.

 

 

Ensimmäinen koulupäivä voisi mennä esimerkiksi näin:

  • Haetaan lapset pihalta luokkaan. (Tehdään hieno jono, avataan takana tulevalle ovea…)
  • Luokassa jaetaan nimilaput tai ne on laitettu jo etukäteen pulpeteille.
  • Kysellään kesäkuulumiset tai -tekemiset (Kuka on kesällä käynyt uimassa, mummolassa, kuka söi nakkeja, jäätelöä, nukkuiko joku ulkona tai teltassa, mitä eläimiä on nähnyt…?)
  • Lauletaan ja leikitään esim. jokin aakkoslaulu tai aapisen laulu.
  • Tutustutaan aapiseen ja kuunnella aapisen aloitustarina.
  • Käydään syömässä.
  • Tutustutaan ulkona koulupihan rajoihin vaikka leikin avulla.
  • Vähintään ensimmäinen välitunti ollaan open kanssa yhdessä.
  • Luokassa leikitään etunimillä, jaetaan kynä, kumi (ja puukynät) ja tehdään jokin äidinkielen tai matematiikan tehtävä. Lisäksi saadaan ”ensimmäinen läksy”.
  • Vielä ehditään ehkä myös lukea jokin satu ja ehkä piirtääkin jotain.

 

 

  • Kati Solastie

    KM Kati Solastie on luokanopettaja ja yksi Seikkailujen aapisen tekijöistä. Solastie on ollut mukana laatimassa alakoulun oppimateriaaleja 1990-luvun lopulta lähtien.

Uusimmat artikkelit
Uusimmat uutiset
Opetusvinkit