”Opetustyylini on toiminnallisempaa” – kokemuksia tutkivasta ympäristöopin opetuksesta

 4.2.2019

”Parasta Tutkimusmatkassa on se, että se tarjoaa monipuolisen ja laadukkaan sisällön opetuksen tueksi”, toteaa Iin Aseman koululla opettava Janne Puolitaival. Hän on käyttänyt Tutkimusmatka-sarjaa nyt kaksi vuotta ja innostunut sarjan tutkimuksellisesta otteesta ympäristöopin opetukseen.

Lapsia on helppo innostaa

Jannen oppitunneilla on tärkeää, että lapset pääsevät itse tutkimaan ympäristöopin ilmiöitä. Tätä hän on toteuttanut Tutkimusmatkan Tutki ja toimi -tehtävien sekä uusien digimediatehtävien avulla.

”Opittavat asiat tulevat ihan eri tavalla lapsille näkyviksi, kun niitä tutkitaan oikeiden esimerkkien avulla.”

Janne myös yllättyi, kuinka helppo tehtäviä on toteuttaa. ”Tutki ja toimi -tehtävät tuovat pienellä vaivalla innostavaa tekemistä ja toimintaa oppitunnille. Digimediatehtävät puolestaan syventävät opittavia asioita ja harjoittavat oppilaiden digitaitoja.”

Opetustyylini monipuolistui

Jannen oma opetustyyli on Tutkimusmatkan käytön myötä monipuolistunut. ”Tutkimusmatka haastaa myös minua opettajana kokeilemaan uusia asioita. Opetustyylini on toiminnallisempaa ja teemme asioita yhdessä oppilaiden kanssa.”

”On hauska nähdä, kuinka innostuneita oppilaat ovat toiminnallisista tehtävistä. He odottavat, että kaikki Tutki ja toimi -tehtävät sekä digimediatehtävät tehdään oppitunnin aikana ja käydään yhteisesti läpi.”

Tutustu tarkemmin Tutkimusmatka-sarjaan.