Artikkelit

Näin Tarinoiden aapinen innostaa lukemaan

Ekaluokalla on eritasoisia lukijoita, aivan vasta-alkajista sujuviin lukijoihin. Olen usein pohtinut, miten tarjota kaikille sopivantasoista luettavaa ja onnistumisen elämyksiä tekstien parissa. Tässä muutama lukemaan innostava ratkaisu, jotka löytyvät uudesta Tarinoiden aapisesta.

Eriytä uudenlaisten lukupiirien avulla

Teimme Tarinoiden aapisen opettajan oppaaseen jokaisen kirjaimen kohdalle toteutusideoita uudenlaisiin eriyttäviin lukupiireihin. Näin luokkaan muodostetaan ryhmiä, joissa jokainen voi lukea ja tehdä lukupiiritehtävän omalla tasollaan. Valmiiden toteutusideoiden avulla opettajan on helppo ohjata esimerkiksi viikon aikana neljää eritasoista lukupiiriä. Täältä löydät esimerkin Tarinoiden aapisen eriyttävien lukupiirien opettajajohtoisista tehtävistä >

Tarkoituksena on, että opettaja osallistuu yhden ryhmän toimintaan samalla kun muut ryhmät tekevät omantasoisiaan tehtäviä. Opettaja voi myös työskennellä kaikkien ryhmien kanssa eri vaiheessa viikkoa.

Homman saa onnistumaan, jos itsenäisiä lukupiiritehtäviä harjoitellaan ensin yhdessä useamman kerran. Kun oppilaat tulevat tutuiksi, tietää ope kyllä, keitä kannattaa pitää lähettyvillään, vaikka kuinka ”itsenäisiä” tehtäviä he tekisivätkin.

Tarjoa sopivan tasoista luettavaa

Mielestäni parhaita hetkiä on, kun oppilas löytää lukemisen ilon. Kun äänteitä harjoitellaan riittävästi ja jokaiselle on oman tasoista luettavaa, löytyy myös lukuilo. Siksi kirjaimen käsittelyyn on Tarinoiden aapisessa kaksi aukeamaa. Molemmilla aukeamilla on luettavaa vasta-alkajasta sujuvaan lukijaan. Täällä voit tutustua näytesivuihin Tarinoiden aapisesta >

Lue kokonaisia tarinoita ääneen

Ääneen luetun tekstin kuunteleminen kasvattaa ekaluokkalaisen kielitietoisuutta ja käsitevarastoa. Kokonaisten tekstien kuuntelemisesta hyötyvät niin äänteiden ja tavujen äärellä työskentelevät vasta-alkajat kuin sanatasoiset lukijatkin. Siksi on ihanaa, että lapsi voi kuunnella aapisen tarinoita myös Otso-sovelluksella. Tämä mahdollistaa myös sen, että tekstejä voidaan käsitellä koko luokan voimin, vaikka kaikki eivät niitä vielä pystyisi lukemaan.

Kirjoittaja

Kati Solastie

Luokanopettaja