Megafonin kanssa ruotsin oppiminen on innostavaa

”Monet oppilaat ovat sanoneet, että ruotsi on nyt lempiaine”, kertoo luokanopettaja Nora Helenius, joka otti Megafonin käyttöön vuonna 2015, kun B1-ruotsi siirtyi alkamaan kuudennelta luokalta. Heleniuksella on Lukkarin koulussa Nurmijärvellä käytössä painettu teksti- ja harjoituskirja. Digiopetusaineistoa hän hyödyntää joka oppitunnilla.

Megafon on tuonut valinnanvaraa ruotsin opetukseen

”Megafonissa on runsaasti sisältöä, joka on kuitenkin selkeästi jäsennelty, ja rakenne toistuu kappaleesta toiseen samana. Erityyppisiä tehtäviä on runsaasti, ja erityisesti pidän suullisten harjoitusten suuresta määrästä. Suullisia tehtävätyyppejä on niin tekstikirjassa kuin työkirjassakin. Jos joissakin kielioppijutuissa kirjan tehtävät loppuvat kesken, voi hyödyntää tukimateriaalia, jota on mukavan paljon. Kirjassa ja lisämateriaaleissa on niin paljon sisältöä, että eriyttäminen ylös- ja alaspäin onnistuu varsin helposti.”

”Oman lisämausteensa kirjaan tuovat kulttuuriosiot, joista on kiva keskustella oppilaitten kanssa, sekä laulut, joista oppilaat kerta toisensa jälkeen toteavat, että ne ovat paljon parempia kuin muiden kielten oppitunneilla. Eipä muissa kielten oppikirjoissa juuri olekaan lauluina esimerkiksi euroviisuvoittajia tai Youtube-hittejä.”

Runsaasta materiaalista jokainen löytää mieluista opeteltavaa

”Erityisesti oppilaat pitävät musiikista ja kulttuuriosioista. Välillä kulttuurikeskustelu lähtee soljumaan niin, että koko oppitunnin voisi vain keskustella. On hauskaa, kun oppilaat ovat itsekseen huomanneet kirjasta jonkin faktan ja tunti pääsee alkamaan niin, että jutellaankin oppilaan esiin nostamasta seikasta.”

”Megafonissa on ilahduttavasti huomioitu sekä suomenruotsalaista että ruotsalaista kulttuuria samoin kuin suomenruotsalaisen ja riikinruotsalaisen sanaston välisiä eroja. Koska näitä esitellään suomeksi, oppilaat innokkaasti tutkailevat niitä kotonakin. Lisäteksteissä on välillä tullut vastaan sellaisia helmiä, että oppilaat ovat tulleet jopa etukäteen varmistamaan, käsitelläänhän kyseinen teksti varmasti.”

”Oppilaat tekevät tehtäviä mielellään, varsinkin niitä tehtäviä, joita saa tehdä pareittain tai ryhmissä. Megafonissa on jokaiselle jotain: perinteisiä kirjallisia tehtäviä, gallup-haastatteluja, pienoisnäytelmien tekemistä, kuunteluita laidasta laitaan, tiedonetsintää netistä, pelejä. Jos joku tehtävätyyppi ei kaikkia oppilaita miellytä, jokainen pääsee kuitenkin loistamaan jossain.”

Hyvä vinkki sanojen opetteluun

”Koska kirjassa on vain kahdeksan kappaletta, ovat kappaleisiin liittyvät sanalistat välillä aika pitkiä. Olen ratkaissut asian niin, että sanalistat käsitellään pienissä paloissa. Silti huomaa, että kun uusi puolitoistasivuinen sanalista otetaan esiin ensimmäistä kertaa, osaa oppilaista hirvittää. Osittain sanalistojen pituus johtuu siitä, että keskeiset sanat toistuvat sanalistoissa uudestaan kappaleesta toiseen, mikä on ihan hyvä. Pikkuhiljaa oppilaatkin ovat tämän huomanneet, kun olen ohjannut heitä tarkastelemaan uutta sanalistaa sillä silmällä, mitkä listan sanoista ovatkin jo tuttuja. Tämän jälkeen sanalista ei tunnukaan enää niin pitkältä!”

Videot ovat mukava lisä

”Megafonin videoissa on plussaa se, että niitä voi katsoa ilman tekstiä ja tekstitettynä. Teksti auttaa oppilaita hahmottamaan, mitä videon henkilö oikein sanoi. Varsinkin nopeasti puhuttu riikinruotsi voi olla kuudesluokkalaiselle välillä hankala ymmärtää. Tekstityksen avulla löytää keskeiset sanat helpommin.”

Voit tutustua alakoulun Megafoniin tästä >

Voit tutustua yläkoulun Megafoniin tästä >