”Matematiikan tunnilla voidaan hyppiä, pomppia ja tasapainotella” – Monipuolinen oppimateriaali antaa opettajalle vapautta

 8.1.2019

”Innostun Tuhattaituri-sarjassa sen monipuolisuudesta ja kattavuudesta”, kertoo espoolaisen Päivänkehrän koulun opettaja Hellevi Saarenmaa. Hänelle on ollut tärkeää, että oppimateriaali on selkeä ja luotettava. ”Olinpa opettanut asian pelkästään toiminnallisesti tai taululla tai ulkona, niin voin silti antaa Tuhattaiturista läksyn. ”

Hellevin kakkosluokkalaiset ovat tottuneet siihen, että tunneilla on paljon toiminnallisuutta. ”Luokassani voidaan hyppiä, pomppia ja tasapainotella. Ja se kaikki on matematiikan tuntia”, Hellevi kuvailee.

Toiminnallisuuttaa tukee hyvin suunniteltu materiaali ja helposti saatavilla olevat välineet. ”Minusta on myös kiva tehdä itse materiaaleja opettajan oppaan vinkkien pohjalta. Olen tehnyt jokaiselle oppilaille omat matikkaboksit, joissa on Tuhattaiturin kuoren materiaaleja. Jokaisella on valmiina laatikossa tuntia varten esimerkiksi satamateriaalit, kertotaulupohja, kello, laskutarinakortit.”

Matematiikka osana koko koulupäivää

Tuhattaiturin monipuolisista materiaaleista Hellevi nappaa materiaaleja myös muille oppitunneille. ”Voin ottaa opettajan oppaasta, vaikka valmiita laskukortteja viestijuoksuun tai suunnistusrasteiksi.”

Hellevin luokalla matematiikka onkin osa koko koulupäivää. ”Olimme esimerkiksi sahaamassa teknisen työn luokassa. Ensin piti mitata keppi sentin pätkiin, sitten sahata ja laskea kuinka monta palaa tuli. Lopuksi kysyin, että mitä muuta tämä oli kuin käsityötä?” Hellevi muistelee.

Tuhattaiturin opettajan oppaan toimintaehdotuksista löytyy vinkkejä matematiikan integroimisesta muihin oppiaineisiin. ”Näin matematiikka tulee konkreettiseksi. Matematiikka ei ole vain sitä, että istutaan tunnilla ja lasketaan laskuja kirjaan. Se on kiva, kun tämä oivallus oppilaalle tulee jonkun muun oppiaineen yhteydessä.”

”On tärkeää, että oppilaani ymmärtävät miten jokapäiväiset asiat ovat matematiikkaa. Väritetään vaikka punainen-sininen-keltainen-punainen-sininen-keltainen, niin se on jo koodi.”

Innostavaa kertausta ja itsearviointia

Monipuolisten materiaalien ja vinkkien lisäksi Helleville on ollut tärkeää, että oppikirja on luotettava. ”Tuhattaituri-kirja on varma, juuri niin kuin se alkuopetuksessa pitääkin olla. Oppikirjan opetuskuvat ovat selkeitä ja lapset löytävän perusasiat helposti.”

”Minä pidän Tuhattaiturissa siitä, että perusjakson jälkeen tulevat kertaavat Tähtipysäkki ja Taitorasti-aukeamat. Niissä tulee oppilaalle omaa ajattelua ja itsearviointia: Mikä minun tilanteeni nyt on? Mitä minun pitää harjoitella vielä lisää?”

Ahmatti on hitti

Hellevin kakkosluokkalaiset ovat innostuvat nyt erityisesti digitehtävien tekemisestä taululla, koska pääsevät niissä itse kokeilemaan asioita. ”Opiskelemme usein asiat ensin välineillä, sitten katsomme digitaaliset tehtävät yhdessä. Lopuksi oppilaat tekevät pienissä ryhmissä digitehtäviä taululla.”

”Lapset pitävät siitä, että tehtävä töräyttää äänen tai esiin tulee hahmo. Tämän hetken hitti on kymmenylityksiä ahmiva ahmatti. Se oli heistä hirvittävän hauska.”

 

 

Teksti: Heli Hujanen