Kuusi vinkkiä lukuintoon luokassa

 22.10.2018

Oppilaiden sanavarasto kaventuu, luetunymmärtäminen heikkenee eikä keskittymiskyky tahdo riittää pitkien tekstien lukemiseen. Mitä opettaja voi tehdä sytyttääkseen oppilaissa lukemisen kipinän? Luokanopettaja, opettajankouluttaja ja oppikirjailija Anu Löyttyniemi kertoo parhaat vinkkinsä.

Ota lukutunti lukujärjestykseen

”Minusta lukemisen täytyisi olla painavassa asemassa koulussa, sillä lukemalla oppilaat myös samaistuvat muiden ihmisten elämään ja kohtaloihin sekä saavat tarttumapintaa toisiin kulttuureihin ja erilaisuuteen. Tämän kokemuksen tarjoaminen koulussa on tärkeää”, sanoo Löyttyniemi.

”Jokaisen oppilaan lukujärjestykseen pitäisi merkitä jokaviikkoinen lukutunti, josta ei tingitä. Kirjallisuuttakin pitää opiskella säännöllisesti yhdessä keskustellen ja kokemuksia jakaen.”

Tällä hetkellä Löyttyniemen omassa luokassa pidetään joka viikko yksi lukutunti. ”Nyt jokainen oppilaani lukee valitsemaansa juonellista kirjaa”, hän kertoo. Lukutunnilla harjoitellaan myös pitkäjänteisempää keskittymistä ja juonen hahmottamista. ”Luetunymmärtäminen, varsinkaan kaunokirjallisen tekstin taju ei ole enää itsestäänselvyys, vaikka koulu muutoin sujuisikin ihan hyvin.”

Lue ääneen oppilaille

Kirjallisuuden pariin voi houkutella myös lukemalla oppilaille ääneen. ”Luin juuri luokalleni Louis Sacharin Paahteen. Kirjan lukeminen käynnisti todella motivoivasti kouluviikon. Kaikki tulivat ajoissa kouluun ja kuuntelivat hiirenhiljaa, kuinka jutussa kävisi”, Löyttyniemi muistelee.

”Suurin kiitos minulle opettajana oli, kun muutamat ei-niin-lukevat pojat halusivat lukea lisää Louis Sacharilta. Yhdessä etsimme sitten lisäluettavaa.”

Kannusta etsimään lempikirja

”Ohjeeni oppilaille on aina ollut: jos joku kirja tai teksti ei iske, ota toinen. Kirjoja riittää”, Löyttyniemi kertoo. Hän vakuuttaa, että jokaiselle löytyy jokin oma, hyvä kirja. Kannattaa hyödyntää kaikki tekstit ja eri formaatit, äänikirjoja unohtamatta.

”Tärkeintä on, että oppilas lukee tai kuuntelee, jotta tuntuma tekstiin säilyy. Koulussa se vaikuttaa kaikkeen oppimiseen ja tuottamiseen positiivisella tavalla.”

Anna aikaa lukukokemuksille

Välillä on hyvä antaa oppilaiden vain lukea – ilman kysymyksiä, keskustelua ja kokemusten jakamista.

”Oppilaan pitää saada lukea myös ”helppoa, hömppää ja huonoa”. Siitäkin saa lukukokemuksen, ja myös tällainen kirja opettaa keskittymistä. Luetunymmärtäminen ja vertailukyky kasvavat myös näistä hetkistä”, sanoo Löyttyniemi.

Ole sitkeä

”On lapsia, jotka ovat vieraantuneita lukemisesta ja siihen vaadittavasta keskittymisestä. Ole opettajana sitkeä. Älä lannistu ensimmäisestä epäonnistumisesta, vaan toista pieniä lukutuokioita muutaman päivän välein, viikosta toiseen”, kannustaa Löyttyniemi.

”Sitkeys palkitaan. Lapset oppivat keskittymään. Kukaan ei vain aikaisemmin ole opettanut tätä asiaa. Lapset oppivat nauttimaan omasta ajasta, oman kirjan parissa. Lopulta se sujuu!”

Sytytä lukemisen kipinä

”Meille oli tärkeää, että Uusi Kipinä 3 -oppikirjan tekstit ovat huolella valittuja ja oppilasta innostavia”, kertoo Löyttyniemi. Uusi Kipinä 3 -oppikirjan tekstit kartuttavat oppilaan sanavarastoa ja rikastuttavat kieltä sekä tukevat monilukutaidon kehittymistä. Kaikki tekstit voi myös kuunnella. ”Äänimaailma tekstien lisänä rikastuttaa entisestään mielikuvitusta ja motivoi monella tavalla”, kertoo Löyttyniemi.

”Halusimme, että Uusi Kipinä 3 myös tukee lapsen elinikäisen lukuharrastuksen syntymistä. Oppikirjaa varten kirjailija Mila Teräs on kirjoittanut jännittävän, yhtenäisen, juonellisen kertomuksen, jossa on harvinaisen kaunista ja rikasta kieltä.”