Kannusta oppilaita liikkumaan ja tutkimaan – 5 vinkkiä Into-pelien käyttöönottoon

 24.9.2018

Pelit ja tarinat motivoivat oppimaan

Otava Oppimisen palvelut julkaisi seitsemän uutta Into-mobiilipeliä, jotka yhdistävät oppiaineet, opetussuunnitelman ja ilmiöt innostaviksi kokonaisuuksiksi.

Pelit motivoivat 3.–6.-luokkalaisia liikkumaan, tutkimaan ilmiöitä eri näkökulmista sekä työskentelemään ryhmissä. Tehtävien tarinallisuus tempaa oppilaat mukaansa ja innostaa oppimaan uutta.

Opettajat pääsevät arvioimaan oppilaiden suorituksia reaaliaikaisesti ja antamaan palautetta joko valmiiden pisteytysten tai oman sanallisen palautteensa kautta.

Näin otat Into-mobiilipelit käyttöön

Into-pelit ovat helppokäyttöisiä sekä opettajille että oppilaille. Opettaja kirjautuu peliin Opepalvelun kautta. Oppilaat taas kirjautuvat peliin into.otava.fi-sivustolla opettajan antaman pin-koodin avulla.

Into-tiimimme antaa ensikertalaiselle omat vinkkinsä pelien käyttöön.

  1. Kokeile rohkeasti pelejä. Jos et tiedä mistä aloittaa, valitse Koira lemmikkinä -peli tai Welcome to our school! -peli, joiden avulla oppilaat on helppo tutustuttaa innostavaan pelimaailmaan.
  2. Hyödynnä pelejä kertaavina, johdattelevina tai opetusta tukevina sisältöinä ympäristöopin, matematiikan, englannin tai äidinkielen ja kirjallisuuden tunneilla.
  3. Muokkaa peliaikaa ja suoritettavien tehtävien määrää tarpeen mukaan. Pelejä voi ja kannattaa pelata useammassa osassa. Näin oppilaille ei tule kiire ja pelaamista on kiva jatkaa seuraavanakin päivänä.
  4. Ota pelitilanteeseen mukaan apuohjaaja, joka tukee ohjaamisessa ja arvioinnissa. Näin oppilaat saavat nopeammin palautetta tehtävistään ja pääsevät etenemään pelissä.
  5. Kannusta oppilaita toiminnallisuuteen liittämällä Into-pelit koulun ympäristöön. Tämä onnistuu helposti vaihtamalla pelin taustalle lähiympäristösi kartan tai koulusi pohjapiirroksen.

Into-mobiilipelit ovat käyttöönottoetu Tuhattaituri-, Kipinä-, Uusi Kipinä-, Tutkimusmatka- ja High five! -oppimateriaalien käyttäjille. Lue lisää täältä.