Emiel Inkeri Nikula Otavan kuvituskilpailun voittajaksi

Otavan kuvituskilpailun tulokset julkistettiin palkitsemistilaisuudessa 27.2. Otavan toimitiloissa Helsingissä. Kilpailun tavoitteena oli löytää kuvittajia tulevaisuuden oppimateriaaleihin. Kuvituskilpailuun osallistui noin 200 kuvittajaa ympäri Suomea.

Palkitsemistilaisuudessa Otava Oppimisen palveluiden kustannusjohtaja Teuvo Sankila avasi puheessaan Otavan historiaa ja kuvituksen tärkeyttä oppimateriaaleissa. Alakoulun liiketoimintapäällikkö Anna-Reetta Sipilä julisti voittajat ja kunniamainintojen saajat. Kuvitusten taso oli kärjen osalta niin korkea, että palkintoraati päätti jakaa kaksi kolmannen sijan palkintoa.

Kilpailutehtävänä oli esitellä taitojaan vähintään kahteen kuvitustehtävään vastaamalla. Ensimmäinen tehtävä liittyi kuvitteelliseen “Seitsemän kirkkainta tähteä” -mobiilipeliin, toinen tehtävä oli kuvittaa valmiiksi annetun tekstin tilanne. Kolmannessa tehtävässä sai tehdä kulttuurin liittyvän kuvituksen itse valitsemastaan kulttuurialueesta.

Kuvalla pääse suoraan katsojan sydämeen

Kuvituskilpailun voittajan Emiel Inkeri Nikulan tunnelmat olivat onnelliset. Hän sai kuulla voitostaan puhelimitse Otavan päägraafikolta Mirella Mäkilältä. Työpäivän lopussa Nikula oli huomannut, että häntä oli yritetty tavoittaa kuusi kertaa. Kun hän vihdoin sai kuulla, mitä soittajalla oli sanottavanaan, oli tunne Nikulan mukaan uskomaton.

“Tosi hyvältä tuntuu”, Nikula kertoo tunnelmistaan nyt palkitsemisen jälkeen. “Kilpailu oli todella kovatasoinen. Hienoa, että täällä voi vertailla omia kuviaan muiden kuviin, ja nähdä, kuinka eri tavoin tehtäviä on toteutettu.”

Rovaniemeltä kotoisin oleva, nyt Helsingissä asuva, Nikula tekee päivätyönään kuvituksia ja UI-suunnittelua mobiilipeliyrityksessä. Myös kuvittaminen, etenkin lastenkirjojen, on lähellä sydäntä.

Lempikilpailutyökseen Nikula nostaa mobiilipelin suunnittelun, sillä hänellä on siihen vahva perusta oman työn kautta. Toiseksi suosikiksi hän nostaa tarinankuvituksen. Nikulaa itseään kiinnostaa tähtitiede, ja tehtävän kautta hän pääsi sukeltamaan omaan mielenkiinnon kohteeseensa. “Se oli rentouttavaa”, Nikula kertoo.

Kulttuuritehtävän Nikula oli sijoittanut ranskalaisen kodin keittiöön. Innostavasta kuvasta löytyy paljon tutkittavaa. “Olen itsekin opiskellut ranskaa. Kuvaa tehdessäni yritin muistella, mikä itseä innosti Ranskassa ja ranskan kielen opiskelussa.”

Nikulaa kuvittamisessa kiehtoo sama kuin tarinankerronnassa: jos viestintä onnistuu, tarina tai kuva menee suoraan lukijan tai katsojan sydämeen. Kuvan kautta voi olla yhteydessä muihin ihmisiin ja jakaa kokemuksia. Tätä hän toivookin voivansa tulevaisuudessa tehdä – kertoa kuvien kautta tarinaa, ja luoda kuvien kautta eheitä kokonaisuuksia, joista toivottu tarkoitus välittyy.

”Kuvitukset lähtevät omista kokemuksistani”

Toisen sijan palkinnon voitti Minna Eriksson, joka opiskelee parhaillaan 3D-animointia ja visualisointia. Hän on aiemmin tehnyt töitä peligraafikkona ja graafisena suunnittelijana. Eriksson huomasi tiedon kuvituskilpailusta LinkedIn-palvelussa.

“Kun näin ilmoituksen, ajattelin, että nyt osallistun!” Eriksson kertoo. “Pyrin vastaamaan aina uusille mahdollisuuksille kyllä. Aina kannattaa osallistua ja yrittää. Voittaminen oli mukava yllätys!”

Lempitehtäväkseen Eriksson nosti mobiilipelitehtävän, koska siinä hän sai toteuttaa kuvitteellisen fantasiamaailman.  “Lähdin heti ajattelemaan, että millainen pelin hahmo olisi, ja jos pelaisin peliä itse, millainen hahmo minua kiinnostaisi”, Eriksson kertoo.

Fantasia kuvitusten elementtinä onkin Erikssonia kiehtova ajatus. “Kuvitukseni lähtevät omista kokemuksista, joihin haluan lisätä hieman fantasiaa.” Erikssonin kilpailutyökuvituksista paistaakin maaginen tunnelma.

Kilpailussa jaettiin kaksi 3. sijan palkintoa

Kuvitusten taso oli kärjen osalta niin korkea, että palkintoraati päätti jakaa kaksi kolmannen sijan palkintoa. Palkinnot saivat Linnea Vaikkola ja Juuso Laasonen.

Valkeakoskelta kotoisin oleva 22-vuotias Vaikkola oli todella onnellinen saadessaan kuulla uutisen voitosta. “Kiljahtelin ilosta kuullessani sijoituksestani”, Vaikkola kertoo. “Tunnelmat ovat sanoinkuvaamattoman hyvät. Olen todella kiitollinen.”

Laasonen puolestaan oli hämmentynyt saadessaan puhelun työpäivän päätteeksi. Kuvittajan työn ohella levyseppähitsaajana työskentelevä Laasonen oli nähnyt ilmoituksen kuvituskilpailusta vain muutamia päiviä ennen kilpailuajan päättymistä, eikä hän osannut uskoa mahdollisuuksiinsa. Toisin kuitenkin kävi. Aiemmin Laasonen on piirtänyt mm. sarjakuvia ja lehtikuvia, joita on julkaistu ulkomailla.

Kuvittaja on tarinankertoja

Linnea Vaikkola on lapsesta saakka tuntenut olevansa tarinankertoja. Hän on opiskellut graafiseksi suunnittelijaksi ja opiskelee tällä hetkellä dramaturgiaa. Taide kiinnostaakin Vaikkolaa kaikissa muodoissaan.

Inspiraatiota kuvituksiinsa Vaikkola on saanut pienestä pitäen animaatioista. Hänen tavoitteenaan kuvituksissa on luoda hahmoista eläviä ja pohtia, mitä kaikkea kuvat voivat tuoda esille. Vaikkolaa kiehtovatkin persoonat hahmojen takana, ja miten persoonan saa kuvien kautta esiin.

Lempitehtäväkseen Vaikkola nostaa tarinaan liittyvän kuvitustehtävän. Se innosti, koska samaistuminen tilanteeseen oli helppoa – Vaikkolalla oli nuorempana samanlainen sovellus kuin tarinassa. Vaikeimmaksi tehtäväksi Vaikkola nostaa mobiilipelin. Kuitenkin pohtiessaan miten asiat mobiilipelissä voisivat toimia, millainen tarina ja hahmot pelissä voisi olla, Vaikkola onnistui luomaan uskomattoman pelimaailman, joka vakuutti palkintoraadin innostavuudellaan.

”Oppikirjojen kuvittaminen kiehtoo”

Laasosen lempitehtäväksi muodostui kulttuuritehtävän kuvitus. Laasonen sijoitti oman kuvansa Espanjaan. Hän halusi valita kulttuurialueeksi kohteen, joka on tarpeeksi lähellä ja tuttu, ja joka voisi herättää katsojan mielenkiinnon. Laasosen työt kuvaavatkin erinomaisesti espanjalaisten veljesten arkea.

Laasonen kertoo oppikirjakuvittamisen kiinnostavan häntä. “Oppikirjojen kuvitustyylissä on jotain, mikä minuun vetoaa”, Laasonen sanoo. “Kuvien täytyy olla selkeitä ja loogisia, jotta halutun opetettavan asian hahmottaa helposti.”

Kiitos kaikille kilpailuun osallistuneille ja onnea voittajille ja kunniamaininnan saaneille!

Tarkemmat perustelut palkintoihin ja kunniamainintoihin löydät täältä.

 

Teksti: Essi Heiskanen