Arjen automatisointi innosti oppilaita Ylöjärvellä

 28.11.2018

Koulumatka on raskas ja tienristeykset vaarallisia. Reppu painaa liikaa. Roskien lajittelu on vaivalloista. Valot unohtuvat kotoa lähtiessä päälle. Märkä koira haisee.

Moni aikuinenkin harmittelee samoja ongelmia, joita Ylöjärven Metsäkylän koulun 5. ja 6.-luokkalaiset ovat tunnistaneet arjestaan. Näihin ongelmiin he ovat ryhmissä keksineet automatisoidun ratkaisun. Ideoista syntyy pienoismalleja, 3d-mallinnoksia, sovelluskuvauksia, paperisuunnitelmia ja vaikka mitä. ”Me aiotaan jatkaa tätä, vaikka tämä viikko päättyisi. Ope lupasi auttaa”, kertoo hamsterien elämään automatisoitua apua suunnitteleva ryhmä.

Koululla on meneillään STEAM-viikko. Otavan Oppimisen palveluiden tuottama Arjen automatisaatio -aineisto kannustaa oppilaita strukturoidusti havainnoimaan omaa ympäristöään, löytämään havaintojen perusteella ratkaistavia ongelmia ja kehittämään niihin ratkaisuehdotuksia.

Oppilailla on käytössä Google Chromebookit. Otava Oppisen palvelut tuotti projektimateriaalin Google Sitesia, Classroomia ja muita Googlen työkaluja hyödyntäen. Oppilaille tutussa teknologiaympäristössä toimiva aineisto helpotti projektin aloitusta, kun uusia kirjautumisia ei tarvittu. Tekemisen meininki ja flow on kova. Välillä huokauksia aiheuttaa, kun pitää muistaa käydä dokumentoimassa työtään Sitesiin vaiheittain. Se kuitenkin auttaa ryhmiä etenemään suunnitelmallisesti.

Opettaja Niko Virtanen tukee ja haastaa kaikkia ryhmiä tekemään parhaansa: ”Esittelettekö ryhmänne ongelman? Mikä teidän ratkaisunne tähän on? Mitä muuta ratkaisuvaihtoehtoja teillä oli? Entä mikä on automaation rooli ratkaisussanne?” Hän myös huolehtii, että työt etenevät. Kaikki ryhmät esittelevät ylpeänä projektiaan. Oppilaiden valinnanvapaus työllistää opettajaa, mutta omannäköisen projektin tekeminen on oppilaille tärkeää.

Niin, mikä on vastaus turvalliseen koulumatkaan tai roskien lajitteluun? Ratkaisut ovat niin loistavia, että näistä keksijöistä kuullaan vielä. Koulupäivä päättyy. 6. luokan opettaja Jyrki Uusi-Viitala on jo sulkemassa luokan ovea. Kaksi oppilasta ei kuitenkaan malta lopettaa oman prototyyppinsä mallinnusta, vaan anoo opettajalta lupaa jäädä vielä hetkeksi. Tätä voidaan kai pitää onnistumisena!

– Emilia Haapanen ja Johanna Oris

Kuvassa: Luokanopettaja Jyrki Uusi-Viitala ja Otavan tuottaja Emilia Haapanen ovat iloisia oppilaiden saavutuksista.