3 tapaa vahvistaa lapsen uskoa itseensä – kokeile näitä oppitunnilla

Minä uskon, että riippumatta lähtökohdista jokaisella lapsella on mahdollisuus elämässään siihen, mitä hän todella toivoo. Mutta se ei riitä, että minä uskon tai että opettaja uskoo. Lapsi pitää saada katsomaan itseään kokonaisena ja arvokkaana – kaikkine tunteineen ja kokemuksineen.

Kirjoittamassani Minun unelmakarttakirjani -kirjassa on lyhyitä tarinoita ja erilaisia tehtäviä viidestä supervoimasta, jotka jokaisella lapsella on käytössään ja joita voi vahvistaa: 1) ajatusten voima, 2) mielikuvitus, 3) ajatusten valitseminen, 4) sisäinen tietäminen ja 5) aistiminen. Näiden viiden supervoiman harjoittamisen avulla lapsi oppii näkemään, että hän on niin arvokas, että hänen toiveensa ja unelmansa ovat tärkeitä.

Olen poiminut kirjasta 3 harjoitusta, joita lasten kanssa voi kokeilla oppitunnilla:

Tunteen ja kokemuksen HAHMOttaminen

Lapsen saattaa olla vaikea sanallistaa tai tunnistaa erilaisia kokemuksia ja tunteita. Siksi kokemuksista kannattaa tehdä konkreettisia yhdessä askartelemalla ja keskustelemalla. Voitte ensin valita lasten kanssa yhdessä joitain tunteita tai kokemuksia tarkasteluun. Tässä kirjasta muutama ehdotus: epävarmuus, kannustus, möksötys, kiitollisuus.

Tehkää näin: Jokainen ottaa piirrustuspaperin ja värittää/maalaa sen molemmin puolin värillä/väreillä, joka kuvastaa parhaiten valittua teemaa, esim. epävarmuus. Sitten paperi rutataan paperitolloksi. Paperitollolle tehdään silmät ja suu (kirjasta löytyy myös valmiita), jolloin siitä tulee HAHMO. Hahmolle tehdään lisäksi kyltti, johon kirjataan, mitä se yleensä sanoo. Esim. epävarmuus voisi sanoa: ”Et kyllä pysty!”

Kun lapsi oppii, että kaikki hänen tunteensa ja kokemuksensa ovat normaaleja ja ok, hän kokee olevansa juuri oikeanlainen sellaisena kuin on. Ja kaikenlaisista kokemuksista ja tunteista riippumatta hän voi ryhtyä itselleen tärkeisiin asioihin.

Timantti

Sen lisäksi että lapsi opettelee laajalti uusia asioita, hänellä on luonnostaan taipumuksia innostua ihan erityisistä asioista. Hän uppoutuu johonkin asiaan niin, että unohtaa kaiken muun. Hän lumoutuu ja ihastelee. Jokin erityinen asia saa hänen silmänsä loistamaan kerta toisensa jälkeen.

Tehkää näin: Jokainen piirtää paperille niin ison timantin kuin saa mahtumaan. Timantin sisälle kirjoitetaan tai piirretään sellaisia asioita, jotka saavat lapsen innostumaan, hihkaisemaan aamulla ensimmäisenä innostuksesta ja hymyn korviin. Asioita, joihin haluaa uppoutua yhä uudelleen.

Näin lapsi oppii kuuntelemaan sitä, mikä itsestä tuntuu erityiseltä. Ja on ihana nähdä itselle tärkeät asiat timantin sisässä!

Kehuja

Joidenkin arvioiden mukaan tarvitaan viisi positiivista kokemusta kumoamaan yksi negatiivinen. Jo pienet lapset ovat saattaneet kokea monenlaista, joka on jättänyt kolhun itseluottamukseen tai uskoon omiin kykyihin. Pienellä (jopa päivittäisellä) kehuharjoituksella saa vahvistettua lapsen positiivista kokemusta itsestä ja omista mahdollisuuksista.

Tehkää näin: Valitkaa yhdelle päivälle yksi oppilas, joka saa kehuja. Jokainen kirjoittaa yhdelle oppilaalle ”kirjeen”, johon täydentää seuraavat lauseet:

  • Parasta sinussa on…
  • Olet ihana, koska…
  • Loistat, kun…
  • Olet tärkeä, koska…
  • Olet erityisen lahjakas…

Harjoitusta voi myös varioida pienempiin palasiin, esimerkiksi parin kanssa tehtäväksi aamuisin.

Lisää voimaannuttavia tarinoita, tehtäviä ja välineitä kirjassa Minun unelmakarttakirjani (Otava/Hidasta elämää, 2018)

  • Sanna Wikström

    Sanna Wikström, FM, on Hidasta elämää -hyvinvointimedian perustaja ja kirjailija, joka hyödyntää työnsä pohjana mm. NLP:tä ja Mindfulnessia.