Artikkelit

​​​​​Miten historiallista empatiaa voi arvioida? – Uudet arviointikriteerit historian opetuksen ohjaajina 

Historian uudet arviointikriteerit suuntaavat historian opetusta kohti monipuolista taitojen opettamista. ​​Eläytyminen eri ihmisten asemaan historian eri aikakausina, syvällinen syiden ja seurausten ymmärtäminen sekä vaikeiden ​​​​käsitteiden oppiminen tarkoittavat sitä, että oppitunneilla ​​erilaiset innostavat opetustavat ovat välttämättömiä sen sijaan että ne nähtäisiin vain irrallisina temppuina. Historian opetus muodostuu entistäkin mukaansatempaavammaksi, mutta miten käy arvioinnin?

Opetusvinkit

New Insights 8 (LOPS21) – Tukea suullisen kielitaidon arviointiin portfoliotyöskentelyn avulla

Lukion suullisen kielitaidon moduulin arviointi on uudistunut. Opetushallituksen valmiin suullisen kokeen rinnalle on opiskelijalle tuotu mahdollisuus osoittaa kielitaitonsa myös itse kerättyjen näyttöjen avulla.
Laadukkaat oppimateriaalit sujuvoittavat opettajan arkea myös arvioinnin saralla. Lukion A-englannin moduulin ENA8 Viesti ja vaikuta puhuen sisältävä New Insights 8 tarjoaa apuvälineet suullisen kielitaidon portfoliotyöskentelyä varten.

Artikkelit

Uudistettu kaavaeditori tulossa matemaattisten aineiden LOPS21-tuotteisiin

Matemaattisten aineiden digituotteiden kaavaeditori uudistuu elokuuhun 2024 mennessä. Muutos koskee seuraavia LOPS21-sarjoja: MAY1, Juuri, Huippu, Mooli ja Vipu. 

Artikkelit

Alaspäin eriyttävä My Exercises -tehtäväkirja tukee englannin opiskelussa

Vaikka uudessa yläkoulun englannin opiskeluun tarkoitetussa Connections-sarjassa eriyttäminen on huomioitu vahvasti jo pääkirjassa muun muassa erilaisten oppimispolkujen kautta, on kirjasarjaan laadittu myös vahvempaan alaspäin eriyttämiseen tarkoitettu My exercises -kirja.

Opetusvinkit

Oivalluksia arkeen Fokus-vinkeillä

Fokus-sarjan kattava materiaali tarjoaa erinomaiset työkalut ruotsin oppimisen tukemiseen ja motivoimiseen luokassa.

Vinkit

Tutki, opi ja leiki – ihastuttavat vinkit eskarin arkeen 

Poimi käyttöösi uuden Eskariretki-sarjan ihastuttavat vinkkimonisteet mukaan eskarin arkeen: tutkimuslomake ja viikonpäivämoniste. Tutkimuslomakkeen avulla lapset pääsevät tutkimaan ympäristön ilmiöitä. Montako jalkaa muurahaisella on? Miksi lunta ei kannata syödä? Mistä tiedät, että kohta tulee sade? Viikonpäivämonisteen avulla lapset pääsevät opettelemaan viikonpäivät yhdessä repputepposten kanssa!

Artikkelit

Pohditko sarjan vaihtoa? Kuusi hyvää syytä valita Skylight!

Uusi innostava alakoulun englannin Skylight-sarja valmistuu 1., 2. ja 3. luokan osalta syksyksi 2024. Listasimme kuusi hyvää syytä valita Skylight-sarja käyttöösi!

Artikkelit

Lumo sopii erilaisille opiskelijoille ja opettajille

Lumon eli Otavan lukion uskonnon kirjasarjan keskeinen ajatus on, että se sopii monenlaisten oppijoiden ja opettajien tarpeisiin.

Artikkelit

Filosofian keinoin kohti mielen hyvinvointia

Tiedot nuorten pahoinvoinnin lisääntymisestä ovat pysäyttäviä. Jaksamisongelmat, mielenterveyden pulmat ja elämänhallinnan puute näkyvät myös lukioissa. Pandemia-ajan eristyksen vahinkoja korjaillaan edelleen ja huoli ilmastonmuutoksesta ja sodasta nostaa pelkokerrointa. Miten rohkaista kaiken tämän äärellä ahdistuvaa lukiolaista? Filosofianopettaja, Idea-oppikirjasarjan tekijä Arno Kotro pohtii mahdollisuuksia, joita filosofian opiskelu voi antaa elämän ihmettelyyn nuorten kanssa.

Artikkelit

Uusi Skylight alakoulun englantiin antaa jokaiselle mahdollisuuden tulla tähdeksi omalla taitotasollaan!

Selkeys, viestinnällisyys ja mukaansatempaava tarina, joka luo samaistumispintaa jokaiselle. Niin ja tietysti huumori, sitä ei pidä unohtaa!

Artikkelit

Lapset kertoivat ja me kuuntelimme – Näin luodaan vaikuttavaa oppimista

YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan lapsilla on oikeus olla aktiivisia yhteisönsä jäseniä ja vaikuttaa heitä koskeviin päätöksiin. Todellisuudessa lapset ovat harvoin pöydässä, kun heidän tulevaisuuttaan suunnitellaan. Me Otavalla halusimme tuoda muutoksen tähän.

Artikkelit

Eheyttävä oppiminen ja ainutlaatuinen alkukasvatusikä

Alkukasvatusikäinen lapsi on utelias, tutkiva, leikkivä ja innostuva. Tärkeä tehtävämme kasvattajina ja opettajina on säilyttää lapsen luontainen aktiivisuus sekä herättää oppimisen ilo.