Artikkelit

Miten rohkaista oppilaita tulkitsemaan tekstejä?

Tekstin tulkinta onnistuu keneltä tahansa, joka kerää rohkeutta sanoa mielipiteensä. Uudessa suomen kielen ja kirjallisuuden Loikka-kirjasarjassa lukemista, tulkintaa ja lukukokemusten jakamista harjoitellaan ja tuetaan monenlaisten tehtävien avulla. Pääasia on, että oppilas ymmärtää, että hänen tekemillään havainnoilla ja ajatuksilla on väliä.

Artikkelit

Lukion Särmän abimoduulit 9, 10 ja 11 – täsmällistä yo-valmennusta ja vuorovaikutustaitoja!

Lukion Särmä-sarja on täydentynyt uutuuksilla: Särmä 9, 10 ja 11! Särmän abimoduulien tehtäväkirjat poikkeavat pakollisten opintojen moduuleista siten, että abimoduulien tehtäväkirjoissa on sekä koko opintojakson teoria että tehtäviä.

Vinkit

Elo tarjoaa hyvät mahdollisuudet eriyttämiseen

Elo-sarja tukee lukutaidon kehittymistä mielenkiintoisilla ja sopivan pituisilla teksteillä sekä kiinnostavilla tietoiskuilla. Lue lisää artikkelista siitä, millä tavoin Elo-sarja eriyttää.

Artikkelit

Vuorovaikutteiset työtavat matematiikan opetuksessa

Koulu on yhteiskunta pienoiskoossa. Siksi sen tulisi olla turvallinen, hyväksyvä, innostava ja kannatteleva yhteisö jokaiselle oppijalle. Koulun aikuisten ja oppilaiden välinen lämmin ja välittävä vuorovaikutussuhde on yksi keskeisimpiä opetuksen laatutekijöitä. Positiivinen vuorovaikutus edesauttaa ryhmäytymistä, luo myönteistä opiskeluilmapiiriä, osallistaa sekä tarjoaa emotionaalista tukea ja turvaa.

Artikkelit

5 vinkkiä Schnitzeljagd-käyttäjäyhteisön hyödyntämiseen

Tiesitkö, että alakoulun A-saksan Schnitzeljagd-sarjaan kuuluu opettajille myös interaktiivinen käyttäjäyhteisö? Yhteisöstä löytyy niin opettajan oppaan vinkit, ladattavat malliratkaisut kuin myös muita hyödyllisiä käsittelyvinkkejä oppitunneille.

Artikkelit

Aina ajantasainen – lue, mitä uutta on yläkoulun Särmässä lukuvuonna 2023–2024

Digitaalisuus mahdollistaa sen, että oppimateriaali muuttuu ja kehittyy nopeastikin opettajien ja oppilaiden toiveiden mukaan. Särmä päivitti viime kesänä digiopetusaineistot; nyt vuorossa on Särmän digitehtävät ja kokeet. Luvassa on tehokkaampaa eriyttämistä ja apuja arviointiin!

Artikkelit

Otavan Analytiikka on uudistunut!

Otavan Analytiikka uudistuu syyslukukaudeksi 2023! Jatkossa Analytiikkaa on entistä sujuvampi käyttää. Uudistustyötä on tehty tiiviissä yhteistyössä opettajien kanssa ja kehitykseen on osallistunut satoja eri aineiden opettajia eri puolilta Suomea. 

Artikkelit

Monipuoliset tekijät – monipuolinen Loikka

Kokemus, innostus, uudet näkemykset ja suuri sydän: niistä on tehty uusi suomen kielen ja kirjallisuuden oppimateriaalisarja Loikka. Loikan tekijät ovat kehittäneet sarjan helpottamaan opettajien arkea ja tuomaan lukuinnon luokkaan.

Artikkelit

Lukutaito on kompassi, jolla lapsi oppii navigoimaan maailmassa

Julkisuudessa on paljon puhetta siitä, kuinka lapset ja nuoret lukevat yhä heikommin eikä lukeminen kiinnosta. Yksi syy on se, että lasten ja nuorten vapaa-ajasta kilpailevat niin monenlaiset harrastukset kuin älylaitteiden tarjoamat sisällöt. Lukeminen ei ole enää samanlainen viihdyke kuin aikaisemmin. Heikentyvästä lukutaidosta keskustellaan lehtien palstoilla, mutta samaa kertovat meille myös opettajat, jotka ovat todistamassa ilmiötä pääkallonpaikalla kouluissa.

Artikkelit

Treeni S2 Minä ja arkeni – odotettu tehtäväkirja suomea opettelevan oppilaan tueksi

Treeni S2 on luotu valmistavan opetuksen opettajalle, luokanopettajalle, suomen kielen opettajalle ja erityisopettajalle. Ja mikä tärkeintä, tehtäväkirja on luotu suomea opettelevalle oppijalle.

Vinkit

Kuusi vinkkiä eriyttämiseen Maa-sarjan avulla

Reaaliaineiden opiskelussa tietotekstien lukemisen taito on yksi tärkeä oppimistavoite. Maa-sarja tukee oppilaan lukutaidon kehittymistä tarjoamalla monipuolisia tietotekstejä ja mielenkiintoisia aiheita pohdittavaksi. Sarja ohjaa lukijansa myös lisätiedon lähteille. Näiden eriyttämisvinkkien avulla voit tukea oppilasta, jolla on haasteita lukemisessa.

Artikkelit

”Oivaltajassa on onnistuttu tuomaan matematiikka osaksi lasten arkielämää”

Pitkän luokanopettajan uran tehneen Saila Kukkohovi-Jämsän mielestä Oivaltaja on onnistunut sävyssä, selkeydessä ja digitaalisissa materiaaleissa.