Artikkelit

Lukutaito on tulevaisuustaito

Haluaisitko kännykän ilman verkkoyhteyttä?
Haluaisitko kotioven ja avaimen, jotka ovat eri paria?
Haluaisitko kartan, johon piirtyy kyllä kauniisti kaupunki, mutta mistään et löydä tietoa omasta sijainnistasi?

Artikkelit

Solmujen avaamista ja itseohjautuvaa oppimista

Kustannusjohtajamme Teuvo Sankila ja liiketoimintajohtajamme Markku Pelkonen ovat kumpikin toimineet opettajina ennen kustannusalalle siirtymistä. He pohtivat, mikä opetustyössä on tärkeää ja mihin opetusala on tulevaisuudessa menossa.

Artikkelit

”Opettaja ei sitä tiedä, mutta tuo hetki muuttaa minua, ohjaa minua tulevaisuuteen.”

Kirjailijamme Mila Teräs kertoo hetkestä, kun Hollolaisen alakoulun luokasta avautui toinen todellisuus.

Artikkelit

Opetusmalli yksilöllisen oppimisen toteuttamiseen

Yksilöllisen oppimisen ydinajatus on, että jokaisella opiskelijalla tulisi olla vapaus oppia omalla tyylillään ja omassa tahdissaan. Mutta kuinka tuoda tämä ajatus käytännön opetustyöhön? Kieltenopettaja ja tekijämme Markus Kytölä esittelee oman opetusmallinsa yksilöllisen oppimisen toteuttamiseen ja antaa hyödyllisiä vinkkejä tuntisuunnitteluun.

Artikkelit

STEAM-startti Oulussa 24.9.

Innokkaat kuutosluokkalaiset hyörivät Yli-Iin koulun Värkkäämössä. Suunnitteilla on muun muassa ranskanperunakone, kahviautomaatti, siivousrobotti ja kippaava sänky niille, joiden on vaikea päästä aamuisin ylös sängystä. Mitä ihmettä täällä oikein tapahtuu?

Artikkelit

Kannusta lasta lukemaan kotona

Vahva lukemisen taito kantaa elämässä pitkälle, auttaa samaistumaan muiden ihmisten elämään ja antaa tarttumapintaa toisiin kulttuureihin ja erilaisuuteen. Miten kannustaa lasta lukemaan kiireisen arjen keskellä? Luokanopettaja, opettajankouluttaja ja oppikirjailija Anu Löyttyniemi kertoo parhaat vinkkinsä kotiin.

Artikkelit

Kuusi vinkkiä lukuintoon luokassa

Oppilaiden sanavarasto kaventuu, luetunymmärtäminen heikkenee eikä keskittymiskyky tahdo riittää pitkien tekstien lukemiseen. Mitä opettaja voi tehdä sytyttääkseen oppilaissa lukemisen kipinän? Luokanopettaja, opettajankouluttaja ja oppikirjailija Anu Löyttyniemi kertoo parhaat vinkkinsä.

Artikkelit

Aitoja käyttökokemuksia digituotteista – Etelä-Tapiolan lukiolaiset testaavat

Otava Oppimisen palvelut aloitti elokuussa 2016 digipilotoinnin Etelä-Tapiolan lukion kanssa. Tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä lukio-opiskelijat ovat digimateriaaleistamme ja kuinka ne tukevat opiskelua eri lukioasteilla.

Artikkelit

Terve elämä valtasi Heinsuon koulun Hollolassa

Luokanopettaja Tiina Aulion tunnilla 6.luokkalaiset ovat täysillä työn touhussa. Jotain innostumisesta kertoo se, että kotiin sairastumisen takia jäänyt oppilas haluaa osallistua ryhmätyöhön videopuhelulla. ”Kun oppilaat tutkivat itse päättämäänsä aihetta, he ottavat asian enemmän omakseen, kuin jos itse puhuisin asian luokalle”, toteaa Tiina tyytyväisenä.

Opetusvinkit

Vinkkejä yläkoulun ilmasto-opetukseen

Ilmastonmuutos on ajankohtainen aihe monessa oppiaineessa. Yläkoulun maantiedon Maa-sarjamme tekijät kokosivat ajatuksia herättäviä tehtäviä aiheesta. Monipuoliset tehtävät innostavat oppilaita myös vaikuttamaan. Tehtävät sopivat hyvin ryhmätyöskentelyyn tai yhteistyöprojektiin äidinkielen kanssa.

Artikkelit

Miten lukion englanninopettaja voi olla kirjoittamisen opettaja? Katso Insights 7 -webinaari!

A1-englannin Insights 7 -webinaarissa opettaja-oppikirjailija Päivi Kuusivaara antaa esimerkkejä, miten kieltenopettaja voi opettaa tekstitaitoja ja kirjoittamista.

Uutiset

Miten äidinkielen ja kirjallisuuden ylioppilaskoe lopulta muuttui? – Kokemuksia kentältä

Lukion Särmän oppikirjailijat kertovat kokemuksiaan ensimmäisestä digitaalisesta äidinkielen ja kirjallisuuden yo-kokeesta.